Google optimera din webbplats

Alla vet att sökmotoroptimering blir mer och mer viktigare för sin webbplats. Google egna siffror säger att 91% av de som handlar på nätet börjar med att söka. Vad är egentligen SEO och hur lägger man upp sin plan och vad behöver man tänka på.

Jag skulle vilja påstå att SEO handlar om så mycket mer än bara att välja rätt sökord, jag vill kalla det för en ”Digital marknadsplan” där grunden handlar om att nå en så bred spridning och exponering av sitt varumärke som möjligt.

Hur gör man och hur bör man tänka?

Gör en analys
Innan man gör något bör man gå igenom hur man idag rankas på Google. Prova med olika sökbegrepp, titta på hur konkurrenterna gör och framförallt sök. Hur tänker era kunder? Vad vill ni nå ut med? Hur tjänar ni pengar?

Vart skall kunden hamna
Vilka webbplatser och sidor vill vi att våra besökare hamnar på när de söker? Det är inte alltid det bästa är när besökaren hamnar på den egna webbplatsen, det kanske är så att besökaren skall hamna hos en återförsäljare eller någon partner, eller rent av i någon mötesplats där det finns en massa positiva kundomdömen.

Rätt nyckelord på rätt plats
Vilka sidor på den egna sajten ska ranka högt på vilka sökord? Gör en karta, som ser ut som en sajtkarta, där ni specificerar vilka sökord som olika sidor ska ranka på i sökmotorerna. Utifrån denna karta jobbar man vidare med sidornas innehåll. Innehållet måste vara relevant för att optimeringen ska lyckas.

Inlänkar
Finns det någon annan på nätet som vill berätta om er. Har ni partners, återförsäljare eller kunder som ni har en koppling till. Har ni riktigt bra relationer har ni kanske möjlighet att få vara med och påverka länktexten. Ha kod färdig som era partners snabbt och enkelt kan lägga in på sina webbplatser.

Sociala medier
Sociala medier blir allt viktigare eftersom man kan få många länkar i bloggar och på nätverkssajter om man är aktiv.
Man bör dock vara lite försiktig för att använda sociala medier som ett rent verktyg för att öka inlänkning, besökare tröttnar snabbt om man inte har något att säga eller dela med sig av. Ett bra exempel på hur man utnyttjar sociala medier och Facebook är Tele2, De arbetar med kampanjer, personlig support osv. för att stärka sitt varumärke. Att vara aktiv i sociala medier skall vara en del av ens SEO strategi och marknadsplan. Hur man gör detta på bästa sätt är ett eget blogginlägg så det skall vi återkomma om.

Resultatet
En viktig del i SEO arbetet är att mäta resultatet av en SEO arbete. Ett bra verktyg för detta är Google Analytics. Vilka sidor stannar besökaren på, vilka sidor lämnar han direkt osv, Hur rankas era sökord? Hur ser besökarens beteende på webbplatsen ut?

Tid
Det tar tid innan SEO arbetet ger en märkbar effekt, räkna med 3-6 månader.

Webbplatsen
För att lyckas med sitt SEO arbete krävs det rätt förutsättningar, Tid, målmedvetenhet och en riktigt bra webbplats med ett kraftfullt publiceringsverktyg som gör SEO arbetet roligt. Det finns en massa detaljer som gör skillnaden mellan en bra och en dålig webbplats. Tre viktiga regler är:

  • Innehåll, Relevant information som besökaren efterfrågar
  • Användarvänlighet, Lätt att hitta det man söker
  • Formgivning/informationsdesign, Skall vara behagligt att titta på och kommunicera varumärket

Och saknar du den viktigaste förutsättningen – En riktigt bra webbplats som gör er till nummer 1 på Internet. Surfa upp till kontakt, slå oss en signal och låt oss prata vidare om hur vi tillsammans tar nästa steg för att ni skall lyckas på nätet!