3..2..1..

Detta ett blogginlägg vi har väntat på att få skriva, nu lanserar vi vår nya webbplats.  Utifrån alla de 100 tals webbplatser vi har designat, programmerat och projektlett har vi tagit med oss en mängd olika erfarenheter.  Alla dessa erfarenheter har vi samlat på ett enda ställe, www.awave.se

Vår nya webbplats innehåller mycket information för dig som besökare. De svåraste frågorna vi stöter på när vi utvecklar webbplatser tillsammans med våra kunder är alltid:

1. Hur ökar vi försäjningen och därmed lönsamheten genom en investering av en ny webbplats
2. Hur skall vi vägleda och guida besökare från olika mållgrupper som besöker webbplatsen
3. Hur får vi fram företagets känsla, värderingar och samtidigt ökar Google exponeringen
4. och till sist, vilka produkter och tjänster skall vi marknadsföra, och hur?

Dessa frågor och funderingar ställdes vi själva inför när vi drog igång det interna projektet ”Nya www.awave.se”

Vi började med att lista upp 5 viktiga faktorer som måste uppfylls

  • Ny cool och modern design med det lilla extra
  • Tydliga kontaktytor – vill man få tag på oss så skall man slippa leta
  • Skryt! – Vi vet att vi är riktigt bra, givetvis att det skalll framgå
  • Innehåll för IT-speciaisten likaväl att den otekniske skall känna sig omhändertagen
  • Visa att vi är marknadsledande på det vi gör

Så hur har vi löst allting, Den riktigt intresserade ”surfar” givetvis runt på alla sidor och gottar sig men för dig som vill ha en sammanfattning kommer den här.

Designen är modern och clean med detaljinslag som gör att helhetsupplevelsen blir angenäm. Besökare vill helt enkelt gärna stanna kvar på sidan för att den känns mysig och trevlig. Förutom att vi har lagt med kontaktformulär i sidfoten finns det alltid tillgängligt en kontakta oss knapp som hänger med på alla sidor. I många fall lyfter vi även fram vårat telefonnumer. Det är faktiskt så att många besöker en hemsida för att hitta just telefonnummer.

Vi har gjort en masa olika projekt och webbplatser, en riktigt skön motor som visar upp ett urval av projekten med flertalet schyssta bilder visar hur mångsidiga och bra vi är. Till detta en lista med en massa kunder vi jobbar med, den som vill får gärna räkna men annars kan vi avslöja att den idag innehåller 96 kunder.

Information om det som vi gör är givetvis ett måste, vi har valt att dela in vårt erbjudande i tjänster och produkter. Under tjänster förklarar vi och berättar lite mer generellt om det vi erbjuder marknaden på ett icke så tekniskt sett. Vi har istället valt och dela in våra tjänster i ord som vi tror att de flesta förstår. Under tjänster beskriver vi även våra arbetsproceser, hur vi resonerar och jobbar med våra kunder.

Vi vet att många besökare har en hög teknisk kompetens och precis vet vad de letar efter, under produkter är vi lite mer råa och går rakt på sak och pratar teknik. Vi tar upp alla de olika verktyg och plattformar vi arbetar med. Vi lyfter även upp olika typer av trejdepartslösningar som ofta krävs vid ett större webbprojekt. Kortbetalningar, SMS, e-handel är exempel på detta.

Till och med på startsidan har vi tagit höjd för de olika målgrupperna som är beskrivna ovan. Vi har lyft fram puffar med begrepp som de flesta förstår, Design, Support, Programmering etc. Under det går vi igen mer rakt på sak, visar upp logotyper för de olika verktyg och leverantörer vi arbetar med. 

Okej, nu har vi löst de 5 punkterna ovan, eller har vi det?

Både -Ja och -Nej, de är lösta men det är faktiskt en riktigt viktig sak kvar,  kanske den viktigaste av alla. – Besökare!
Hur får vi in besökare till webbplatsen, -Jo, Genom att SEO optimera den. Dels genom korrekta rubriker, väl genomtänka brödtexter men även genom våran ordbok.  

Låt oss nu få köra våra nya fina www.awave.se en stund, sen skall vi utvärdera reslutatet på samma sätt som vi alltid gör tillsammans med våra kunder.  

Kom tillbaka och kolla bloggen snart igen om du vill veta hur det går med nya www.awave.se och hur den tas emot på marknaden.