Nytt år Ny look – Awave lanserar Fitnessgurus nya supersite!

En mobiltelefon en ipad och en data

För ett par år sedan spreds träningstips som en löpeld runtom i landet. Fitnessguru fick en hel nation att berätta om sin motion på nätet. Genom den snabbt ökande bloggportalen kunde man följa allt från elitsportare till pensionärers träning. Över 60,000 bloggare kan inte ha fel, sport är bra för hälsan. Snart öppnades även webbshoppen där man kan beställa allt från protein till hälsokost som komplement till workouten.

Med Fitnessgurus växande popularitet behövde de en ny look and feel för sidan. Awave designade den första webbshoppen som vann Guldhjärtat 2012 på Fitnessfestivalen. Nu har vi tagit fram en minimalistisk, tidlös och lättillgänglig design efter Fitnessgurus koncept om kvalité och innehåll. Systemet är byggt i Open Source på publiceringsverktyget Drupal 7 och Commerce. Användaren navigerar enkelt mellan de båda sidorna webbshop och bloggportal.

Förutom den snygga makeovern har Awave skapat en responsiv s.k anpassningsbar webbsida som fungerar i dator som surfplatta och smartphone. Fitnessgurus tanke bakom omvandlingen var att förenkla och skala ner. Utöver förbättring av sidan har vi integrerat en effektiv betallösning med Klarna Checkout. Kunden behöver inte fylla i några komplicerade inloggningsuppgifter. Det räcker att skriva mailadress eller personnummer för att genomföra ett köp. Även kortlösningen Payex gör det enklare att handla kosttillskott. Efter första köpet sparas informationen automatiskt.

För att undvika pixligt material skapade vi därför dubbla upplösningar på alla bilder och retinaanpassade webbshopen. Webbsidan finns tillgängligt för ett flertal språk som svenska, norska, finska, danska, tyska och engelska.