Gravity Form för WordPress del 2

Wordpress logotyp

I förra veckan pratade vi lite kort om Gravity Form och styrkan i ett sådant tillägg. Idag tänkte vi prata vidare om några av alla de användningsområden som finns för tillägget. Om ni har en wordpressite och vill ha hjälp att integrera Gravity Form på bästa sätt så är det bara att ringa eller maila oss så kan vi återkomma med förslag kring hur ni på bästa sätt använder kraften i detta tillägg. Nedan följer en liten genomgång kring olika sorters formulär som med fördel kan skapas med Gravity Form.

Kontaktformulär och intresseanmälningar
Enkla och kontaktformulär och intresseanmälningar kan enkelt skapas med hjälp av gravity form. Alla sorts element från rullgardinsmenyer till vanliga textfält och kryssrutor kan skapas. Man kan välja att ställa in vad som skall hända när man skickat formuläret och om både siteägaren och den som skickade formuläret skall få bekräftelsemail eller endast en utav dessa.

Beställningsformulär
Ofta vill man ge en användare på en site möjligheten att beställa en eller flera produkter. Gravity form sköter detta exemplariskt. Man kan enkelt addera kryssrutor för varje produkt man vill beställa och kombinera detta med andra sorters fält. Möjligheten att integrera betallösningar så som Paypal finns också. Och varför inte lägga till kunden i nyhetsbrevet samtidigt? Även detta är möjligt med hjälp av Gravity Form.

Registreringsformulär
Gravity Form har även möjlighet att skapa enkla registreringsformulär som registerar en användare som sedan finns som användare i wordpress. Även formulär som sparar datan som en posttyp finns. Med hjälp av denna funktionalitet skulle man i princip kunna skapa ett helt community med hjälp av Gravity Form. Så kraftfullt är det.