Osynlig Design

En osynlig design

En av de största trenderna inom UX-design just nu är anticipatory design, förväntansfull design. Kort och gott handlar det precis om det som namnet antyder, att designa för användarens förväntan. Visst låter det simpelt, men vad innebär det egentligen?

Det finns idag en ocean av både vackra och funktionella hemsidor. Tack vare den bredd som vi har till vårt förfogande så måste dock en webbplats ha det där lilla extra för att lyckas fånga upp sina användare och utmärka sig i detta hav av valmöjligheter. Självklart är det viktigt att göra ett gott första intryck, men om hemsidan börjar ställa jobbiga frågor, visar oss information vi inte har nytta av eller gömmer en funktion vi letar efter, ja, då finns det en liknande hemsida bara ett klick bort.

För att undvika denna friktion är det därför viktigt att designa efter användarens förväntningar. Det är egentligen inget nytt och vi har alla stött på flera exempel. De mer klassiska sådana kan innebära att du blir rekommenderad produkter baserat på tidigare köp. Det kan också vara att förstasidan på YouTube presenterar tio olika kattvideos, för erkänn, du älskar katter!

Den bästa typen av förväntansfull design är den som inte syns. Du har säkert slutat tänka på vart lampknappen till din toalett sitter utan sträcker istället handen dit automatiskt. Skulle någon däremot flytta på knappen till en plats som du inte förväntar dig så måste du helt plötsligt stanna upp och behöva lösa detta mysterium innan du kan gå vidare. I den situationen så bryts det naturliga användarflödet, något som går att förhindra med förväntansfull design.

För att lyckas möta förväntningar och inte rubba användarflödet så är det viktigt att hela tiden tänka ett steg framåt. Här är några exempel på frågor att ställa sig under en designprocess:

  • Går det att skala ner mängden information eller är all nödvändig?
  • När användaren genomfört process A, vad kommer process B att vara?
  • Är det möjligt att ge förslag till handling baserat på tidigare handlingar?
  • Testa funktionerna, är dessa tillräckligt simpla?
  • Är det möjligt för användaren att göra något fel, hur kan det i så fall förhindras?

Var konsekvent och utforma strukturen och funktionerna så som “de borde vara”. På så sätt slipper användaren stanna upp och spar istället tid, vilket minskar risken att användaren avbryter sitt flöde och lämnar din hemsida. Bra design verkar även i det dolda!

“Good design is actually a lot harder to notice than poor design, in part because good designs fit our needs so well that the design is invisible” – Donald Norman, The Design of Everyday Things