Skapa tillit

En dataskärm

En av de kanske mest avgörande faktorerna för att dina besökare ska välja att stanna kvar på din webbplats eller inte är tillit. Vi är alla skeptiker som måste övertygas om att din tjänst går att lita på och att du inte försöker lura oss. Hade vi inte varit det hade förmodligen alla klickat på annonser som lovar oss en sprillans ny smartphone för bara 1kr, tack men nej tack!

Tyvärr kan vi inte hålla ett helt föredrag om hur pålitliga vi, tiden räcker helt enkelt inte till. En bra webbplats måste kunna förmedla dessa egenskaper i samma stund som en besökare landar på startsidan. Här nedan har vi samlat lite konkreta tips för att lyckas med detta:

  • Företagsnamnet och loggan bör vara högt upp och synligt så att besökarna kan förankra hemsidan med ett varumärke.
  • Ha kontaktuppgifter och “om oss” lättillgängliga för att skapa transparens. Besökaren behöver nödvändigtvis inte kontakta er för att öka tilliten, men enbart möjligheten till det stärker förtroendet.
  • Istället för att själv säga hur bra din tjänst är så låt istället andra göra det! Sociala referenser genom att låta andra kunder eller företag uttrycka något positivt om din verksamhet är ett bra sätt att skapa tillit på.
  • Det är bra att använda sig utav standarder och sånt som många känner igen. Om en betalningsfunktion sticker ut för mycket jämfört med andra så kanske vi blir misstänksamma och inte fullföljer vårt köp.
  • Sist men inte minst är att vara ärlig. Göm ingen väsentlig information i “det finstilta” utan var istället tydlig från början. Ärlighet varar längst!