Inbound Marketing och 4 budord

Inbound Marketing är egentligen inte något nytt utan har varit ganska välanvänt i flera år, det är under senare tid som namnet ”Inbound Marketing” har blivit vedertaget.

För att förtydliga så är inte Inbound Marketing en annonseringsmodell eller en digital kanal. Inbound Marketing är ett begrepp som står ungefär för följande:  –”Se till att rätt besökare söker upp dig som leverantör istället för att marknadsföra dig överallt och hoppas på att du hittar rätt kund”

Det kan låta enkelt men faktum är att det krävs en del för att lyckas, strategiarbete, uppföljning och bra innehåll för att nämna några viktiga delar.

Nedan har vi kort listat vad vi kallar ”de 4 budorden inom Inbound Marketing”. Alla delar krävs för att lyckas och varje del skräddarsys för ändamålet. Det betyder i praktiken att man behöver planera en viss strategi för produkt ”A” och en annan strategi för produkt ”B”.

Attrahera besökare

Attrahera besökare genom att ge dem ett bra och relevant innehåll som gör att besökare söker sig till dig. synas på Google, blogg/nyheter och whitepappers är bra exempel på innehåll som attraherar.

Konvertera besökare

När vi konverterar besökare får vi besökaren att göra något vi vill.  Fylla i ett formulär, kontakat oss, eller till exempel fylla i sin e-postadress.

Stäng affären

När vi har fått koll på besökaren så skall vi se till att stänga affären. Det gör vi på olika sätt, skicka e-post med bra innehåll, ge bort en rabattkod är exempel på hur vi kan stänga en affär.

Underhåll besökaren

Underhåll besökaren hela tiden, genom till exempel uppföjning, undersökningar och social media får vi besökaren att dels köpa igen samt agera ambassadör för oss.

Vill ni veta mer? -Ja, ni vet vad ni skall göra!