Vad är Google Shopping, och varför är det användbart till din site?

Google Shopping drivs av två plattformar: AdWords och Google Merchant Center.

Google Merchant Center är ditt baggage för dina produkter, med andra ord detaljerna för specifika produkter i ett format som är kompatibelt för Google.
AdWords å andra sidan är ditt hjälpmedel för din faktiska försäljning. Där sätter du din budget, tillhandahåller bud, får insyn i mönster samt optimerar försäljning utefter försäljningsgrad av de olika produkterna.

Set-up och förvaltning av Google Shopping skiljer sig en del från vanliga textannonser. Via textannonser skapar man kampanjer, annonsgrupper samt annonser som är fokuserade runt relevanta nyckelord. Med Google Shopping väljer Google per automatik när/hur dina produktannonser visas för besökaren. Detta genom att detta plug-in analyserar ditt feed, din site samt dina bud för att se vilka sökfrågor som triggar dina annonser.
Därför är denna sorts köpannons så lik SEO (Search Engine Optimization).

Framgång via Google Shopping kan delas in i tre primära användarområden.

1. Skapande och optimering av ditt feed
För att ge Google Shopping förutsättningarna det förtjänar, krävs det att ditt produktfeed innehåller produktdata, produktbilder samt pris.

2. Prissättning
För att analys och optimering skall fungera korrekt måste samtliga produkter ha korrekt prissättning angående kvalité kontra konkurrens.

3. Övervakning och aktiv retuschering
Sist men absolut inte minst ger Google Shopping dig förmågan att få data och insyn angående prestanda för att därefter retuschera utvalda produkter och annonser. Aktiv övervakning gör en bra kampanj till en utmärkt kampanj.

Hoppas ni har lite mer kött på benen angående Google Shopping, och bättre förståelse på varför detta är en oerhört bra tool för marknadsföring, produktflöde och försäljning.