Kompositionsskolan: Fyll bilden

En kille på en skateboard

Ibland när man ska ta bilder på händelserika motiv, ex någon form av sportutövning eller barnen som leker så är många rädda för att gå nära. Ibland handlar det om det dock om det praktiska, man kan helt enkelt inte knalla ut på en fotbollsplan under pågående match, men med ett vettigt teleobjektiv så kan man många gånger komma förvånansvärt nära. Ett 70-300 med bildstabilisation behöver inte kosta så mycket. Man kan också ha ett objektiv med lite sämre omfång, men sedan beskära bilden för att åstadkomma samma effekt, men tänk då på att kvaliteten ofta blir lidande.

Varför vill man då komma nära sitt motiv? Det handlar om att skapa en känsla av rörelse i bilden.

Desto närmre du kommer, desto händelserikare blir kompositionen. Om skateboardaren får ta upp hela bilden så ser man detaljer som kanske inte framträtt i annat fall. Många känner sig rädda för att gå för nära också för att dom vill visa upp hela scenen, dvs så mycket av skateboardparken som möjligt. Men man måste komma ihåg att kontext även går att utläsa från ett separat subjekt. Dvs, man förstår att skateboardaren antagligen befinner sig i en park även om man är nära och har kort skärpedjup. Så va inte rädda för att fylla hela bilden.

Lycka till!