Dags att göra slut med Lorem ipsum?

Sign up bild

Vi pratar mycket om vikten av UX-design (User Experience) när vi bygger webbplatser. Just begreppet UX innebär att möta användarens behov och därmed göra webbplatsen lätt att förstå och använda. Hittils har den största vikten för att uppnå detta legat på designen men vi vet att en användares upplevelse inte endast avgörs av en god design utan innehållet som presenteras på webbplatsen spelar en stor roll.

Därför har en ny del av UX området skapats – UX-writing. Det innebär att formulera koncisa texter som lockar och leder besökaren genom webbplatsen. Men vad innebär det egentligen att leda användaren med hjälp av rätt texter?

Precis som för en UX-designer är förstudien en viktig del för att skapa sig en förståelse för användarna och målgruppen. Med hjälp av informationen från förstudien skapas en innehållsstruktur och rätt tonalitet formuleras, som även återspeglas i designen. Sedan formuleras texterna i rubriker och sidtitlar (H1, H2, H3 osv..) samt i CTA-knapparna (Call To Action).

Annan text som bör beröras av UX-writing är exempelvis sökordsoptimerade texter med rätt nyckelord eller status- och felmeddelanden.

Se hur Netflix, Airbnb och Mailchimp arbetar med UX-writing

Netflix leder sina användare att välja rätt konto med att ställa en enkel fråga

Airbnb är tydliga med att berätta att du inte kommer att debiteras något om du väljer att klicka på ”boka” 

Mailchimp kommunicerar lättsamt med sina användare genom deras felmeddelanden