Lansering av Appricots webbshop

Kvinna med iphone i handen

Bygga en webbshop integrerad både med ett PIM och ERP, samt givetvis med kassafunktionalitet och fraktlösningar? Ja, det är ju inga konstigheter, projekt som det gör vi regelbundet. Att påbörja ovanstående projekt utan att ha beslut angående systemen att integrera mot tagna? Låter som en utmaning det vore onödigt att utsätta sig för. Designa och bygga en webbshop så att den lirar med Apples högt uppsatta krav för deras premium resellersInget vi gör rutinmässigt, men hur svårt kan det egentligen vara? Kravställa, designa och utveckla en webbshop åt ett nystartat företag med många samtida projekt under webbprojektets lopp? Inte unheard of, men kan ju inte heller klassificeras som standardupplägg. Att göra allt ovanstående i ett och samma projekt, med en synnerligen tight satt men också extremt viktig deadline? Det är just vad vi gjorde i fallet Appricot. 

En kontaktperson vi haft samröre med i ett tidigare projekt hörde av sig för ny uppdragsgivares räkning – det som vi skulle klassa som några av de roligaste projekten som finns att ta sig an eftersom vi uppenbarligen skött oss i det tidigare projektet. Just detta projekt kittlade oss extra mycket eftersom det gällde en shop för att sälja Appleprodukter, vilket alla som träffat oss vet att vi har en stor förkärlek till (skrivet av någon som använder Macbook, Iphone, Ipad och AirPods dagligen). Eftersom Black Friday numera är enormt även i Sverige var det av största vikt att lansera till dess, och eftersom Apple var leverantör vad riktlinjerna kring produktpresentationer synnerligen hårda.

Samlade reflektioner från några av de som från vårt håll var involverade i projektet:

Emma, designer:
”Utgångspunkten för Appricots hemsida var att skapa en lekfull men seriös webbplats med användaren i fokus. Vi startade projektet med en coronavänlig digital persona-workshop där vi hittade de viktigaste målgrupperna samt tog fram mål för hur vi når till dessa. Med det som bakgrund arbetare vi fram struktur och wireframes för hemsidan – hela tiden med slutanvändaren i tanken. UI designen utgick ifrån Appricots gradient som går i tonerna av rosa och orange som kompletterades med mer jordnära och lugna nyanser. Resultatet av designen blev en webbplats med fokus på Appricots produktutbud kombinerat med deras personliga service och expertis.” 

Dan, integrationsutvecklare:
”Att få in produktutbudet i shoppen var en utmaning. Att konvertera från en excelfil från extern leverantör, till ett produkthanteringssystem och därifrån in i shoppen som olika produkttyper var en utmaning. Men bra samarbeten mellan kund och utvecklare, samt utvecklare emellan brukar lösa det mesta när man tillsätter en gnutta envishet. Så också i det här fallet.” 

Oskar, projektledare:
”Med parametrarna som listas i inledningen av det här blogginlägget färska i minnet är det såhär efter livesättning svårt att tro på att vi lyckades gå i hamn med det hela. Både hela det från vår sida involverade teamet men också kunden har gjort bragdartade insatser för att till slut ta det hela i mål. Att sidan därtill är bland de snyggaste vi lanserat på länge gör det ju än roligare att kunna titulera sig som delaktig i projektet, och att vara den förste som fick lägga en skarp order i form av ett par hörlurar till min bättre hälft höjer bara stolthetsfaktorn.” 

För att sammanfatta så är vi extremt glada över projektet såhär i efterhand, även om stressnivåerna stundtals under detsamma låg en aning över vad som är klädsamt så är ju det i efterhand någonting som gör det än roligare att ha lyckats gå i mål med det hela! Och för att fortsätta ha det roligt på dagarna väntar nu trimning och vidareutveckling av sajten för att ytterligare höja upplevelsen för Appricots kunder. Om du någonsin vill beställa Appleprodukter finns det enligt oss inget bättre ställe att göra detsamma från än appricot.se – vill du bygga en webbshop eller andra digitala lösningar med förutsättningar som verkar orimliga, tveka inte att kontakta oss!