Annonsera på Google och betala endast när någon klickar på din annons

Search engine marketing

Google erbjuder företag och annonsörer sedan länge tillbaka att annonsera direkt i sökmotorn bland de organiska sökresultaten. Annonserna syns ibland ovanför det organiska sökresultatet och ibland under. Det är också tydligt vad som är en annons jämfört med vad som är ett organiskt sökresultat.

Genom att välja vilka sökord du vill synas på för att driva in trafik, kommer dina annonser också att synas. Vilka sökord du väljer beror på vilka produkter och tjänster erat företag säljer, samt vad målgruppen söker efter. Du väljer alltså relevanta sökord som skulle passar er verksamhet, och därefter budar du på en annonsplats. Den som vinner budgivningen vinner också placeringen för annonsen och därmed visas just eran annons jämfört med konkurrenternas, eller ibland tillsammans med en annan konkurrent beroende på hur stor konkurrensen är.

Sökmotorannonsering kallas också paid search advertising. Fenomenet bygger på PPC, alltså pay per klick vilket innebär kostnad per klick. Precis som det låter är det faktiskt kostnad per klick du betalar för. Du betalar alltså endast om en besökare klickar på din annons som sedan leder till en landningssida som du valt att skicka trafik till.

Genom att sätta upp kampanjer och annonsgrupper i Google Ads, får du också möjlighet att lägga till de sökord du vill synas på, tillsammans med de annonser som du vill att en besökare ska se för ett aktuellt sökord. Vidare bestämmer du själv hur mycket du vill lägga i budget och vilken typ utav budgivningsstrategi som du vill tillämpa på dina kampanjer.

Rätt budstrategi vid rätt tillfälle

Om du har ett tydligt mål med konverteringsspårning kan det ibland räcka att börja med att köra en vanligare budgivningsstrategi fram tills det att Google samlar data kring dina sökord, användarbeteende från målgruppen och hur de presterar på webbplatsen. Detta kan göras genom att koppla ihop Google Analytics tillsammans med Google Tag Manager, för att få ett fungerande koncept i annonseringen. Åtminstone kan du då annonsera på sökord och se vad besökarna gör när de faktiskt har klickat på dina annonser.

Det är alltid bra om just era företags sökannonser vinner många auktioner. Då får ni också fler exponeringar, vilket ni inte betalar för, såvida någon inte klickar på en annons. Men för att vinna så många auktioner som möjligt behöver man tänka på flera faktorer.

Relevans mellan sökord, landningssida och annons

Det viktigt att annonsen är relevant i förhållande till sökordet och att det är rätt landningssida. Förutom att annonsen ska vara relevant kan det också vara bra att lägga till de tillägg som skulle vara relevanta i sammanhanget. Ett tillägg kan vara en länk till en annan undersida, ett telefonnummer eller en adress bland annat.

Man kan utgå från ett exempel kring att ni vill synas på sökordet tredjepartslogistik. Om annonsen då är relevant och ni skickar trafiken till en landningssida som handlar om tredjepartslogistik, då får ni högre relevans och era annonser blir mer relevanta. Detta har såklart med sökintentionen att göra för en specifik besökare, men också budgivningsstrategin som ni har valt. Men om ni i samma exempel skulle ha en landningssida som handlar om containerlagerhållning och ni väljer att skicka trafik till den, då skulle relevansen bli mindre. Troligtvis skulle det leda till att ni också får dyrare klickkostnader och mindre konverteringar än vad som är tänkt.

Om ni är intresserade av att veta mer kring Google Ads sökannonsering eller digital marknadsföring, tveka inte på att kontakta oss.