SEO-verktyg du måste ha

Viktiga verktyg för att lyckas med SEO

Det är en riktig djungel där ute när det kommer till sökmotoroptimering och alla verktyg. Vi brukar använda oss av flertalet olika verktyg i vårt löpande arbete. Idag listar vi upp några användbara verktyg som vi på Awave använder i vårat arbete. Först några prisvärda verktyg för att sedan gå genom några användbara gratisverktyg.

Prisvärda SEO-verktyg

SEMrush

SEMrush är ett av marknadens populäraste SEO verktyg. Månadskostnaden för den lägsta nivån ligger på 119$. Verktyget används till att analysera flera aspekter inom SEO med all sökordsdata baserad på Google som sökmotor. SEMrush största styrka är att du lätt kan analysera konkurrenters närvaro i det organiska söket och därefter analysera deras brister och göra det bättre.

Detta kan du göra med SEMrush:

  • Se organisk trafik
  • Hitta nya sökord
  • Se sökvolymer
  • Analysera konkurrenters organiska närvaro
  • Analysera en domäns länkprofil

SEMrush har många enkla funktioner som gör det lätt för en ny användare att analysera användbara data. En funktion vi brukar använda är ”Keyword Gap”. Med den kan du ställa din domän mot en eller flera konkurrenter och se vilka sökord som du tävlar med dina konkurrenter i SERPen. Det är ett bra sätt att få en överblick på vilka sökord som kräver mer optimering.

I helhet är SEMrush självklart dyrt för ett mindre företag som letar efter en lösning för sin sökmotoroptimering. Men allt är relativt. Vill du ha ett bra verktyg samt har tid för att utföra förbättringarna, då rekommenderar vi det alla dagar i veckan.

Ahrefs

Ett prisvärt verktyg för 99$ i månaden. Många i branschen väljer att använda antingen Ahrefs eller SEMrush då båda verktygen grundar sig i samma funktionalitet. Du letar sökord, analyserar domäners organiska ranking samt kollar länkprofil. Det finns några skillnader dock som är viktiga att nämna när det kommer till Ahrefs. Till skillnad från SEMrush kan du även se organsik trafik för andra sökmotorer. Bland annat Bing, Youtube och Amazon.

Ahrefs har också ett bättre interface när du vill analyera en domäns länkprofil. Genom ”Batch analysis” kan du fylla i flera domäner och få en uppfattning om hur mycket backlinks din domän har kontra dina konkurrenter.

Om man förenklat vill särskilja Ahrefs mot SEMrush så använder viAhrefs för länkstrategi och analys medans SEMrush blir det mest optimala för att analysera sökord och konkurrenters organiska närvaro.

Gratis SEO-verktyg

Även om vi starkt rekommenderar att man införskaffar antingen SEMrush eller Ahrefs så finns det självklart många användbara verktyg som är gratis!

Google Search Console

Google omsätter ofantliga mängder på annonsering. Detta gör att det sällan bjuds på tydliga rekommendationer från dem om hur du kan optimera för att synas bättre organiskt på Google. Ett litet undantag till detta är deras egna verktyg, Google Search Console.

Här får du möjligheten att analysera värdefull information.

Detta hittar du i Google Search Console:

  • Organisk trafik till din webbplats
  • Söktermer
  • CTR
  • Säkerhetsproblem och andra bestraffningar som Google kan ge din webbplats

Det är även via Google Search Console du laddar upp URL för din sitemap.

Screaming Frog

Likt mycket annat så finns Screaming Frog som betalversion och även gratis för mindre webbplatser. Gratisversionen låter dig spindla upp till 500 URLer på en domän.

Screaming Frogs stora användning kommer till On Page SEO, där du bland annat ser status på titlar, headings, meta descriptions, URL strukturer, duplicerat innehåll, canonicals. Listan är ofantligt lång med allt som Screaming Frog kan hjälpa dig med. Verktyget gör det lätt för dig att få en överblick kring vilka problem ens webbplats har i helhet när det kommer till content.

Vanligt är att man ser att en webbplats jobbat med SEO men kanske missat en specifik del, exempelvis alt texter på sina bilder. Det är något som blir väldigt tydligt när man spindlar en webbplats i verktyget.

Duplicerat innehåll är något vi ofta ser genom Screaming Frog. Duplicerade titlar eller rubriker vilket gör att det blir svårt för Google att tolka vilken landningssida som faktiskt kommunicerar sökordet man försöker ranka på.

Screaming Frog är ett verktyg du sällan jobbar löpande i utan snarare får en första indikation på vad som behövs ändras på en webbplats. Det är därför en rimlig prisnivå med sina 183$ årligen. Verktyget har enorma möjligheter till att göra din webbplats mycket mer SEO vänlig och får därför min starka rekommendation.

Google PageSpeed Insights

Google har gått över och jobbar numera med ”mobile first” när det kommer till organisk ranking. Det betyder att mobilvänligheten alltid är prioriterad när Googles algoritm spindlar din webbplats och sätter din organiska ranking. En stor del av mobilvänlighet är laddningstiden. Har ens webbplats väldigt dålig laddningstid för mobil så kommer det även påverka den organiska rankingen därefter.

PageSpeed Insights är ett webbaserat verktyg som låter dig skriva in domänen och få några snabba synpunkter vad som skulle kunna ändras för att öka snabbheten på webbplatsen. Bildformat, bildstorlekar, kod som inte används eller eventuella javascript är vanliga punkter som man kan förbättra. Ett enkelt verktyg för att få en snabb inblick om eventuellt enkla lösningar och förbättringar.

Keywords Everywhere Chrome Extension

Chrome har många användbara tillägg för sin webbläsare. Ett SEO-verktyg jag gillar att använda är Keywords Everywhere. Det följer med dig när du googlar runt och hjälper dig att hitta relaterade sökord, long tail samt även indikerar svårighetsgraden till att ranka på sökordet.

Mest noterbart är just long tail-funktionen. Söker du på ett sökord som ”webbyrå” så kommer det upp en förfrågan om att hitta long tail sökord som exempelvis ”webbyrå i Stockholm”. Därefter får du en lista på massa användbara sökord kring webbyrå som andra söker på. Det är en bra inspiration vid utfyllnad av content samt om du vill bygga en FAQ till din webbplats.

Tveka inte med att höra av dig till oss när du behöver hjälp med din SEO!