Canonical URL – Såhär använder du dom

Canonical URL hur fungerar det?

När du väl tagit dig förbi de grundläggande on page delarna på en webbplats är det enkelt att hamna i sitsen – Vad ska jag göra nu för att fortsätta jobba med min sökmotoroptimering? I det här inlägget kommer vi gå igenom en teknisk rekommendation. Rel=”canonical”, när och varför du använder det för att sökmotoroptimera din webbplats.

Vad är en canonical URL?

En canonical URL är den tekniska lösning som används när en webbplats har väldigt likt eller duplicerat innehåll på flera olika webbsidor. Canonical taggen, eller rel”canonical” som är HTML elementet i koden, används för att visa Google vilken av webbsidorna som är den ”viktigaste”. Låt oss ta ett exempel med en webbplats som säljer skor. I kategorin kring deras damskor går det att sortera kring färger. Detta skapar olika webbsidor som gör det problematiskt då samma typer av skor går att hitta både genom olika färgval men även på huvudsidan kring damskor:

  • www.exempel.se/damskor?farg=gul
  • www.exempel.se/damskor?farg=vit
  • www.exempel.se/damskor

Lösningen på detta är att använda sig av canonical URL som då berättar för Google vilken webbsida som är originalet. På detta sätt riskerar du inte att bli straffad av duplicerat innehåll och kan därför undvika att tappa organisk ranking.

Skillnaden mellan canonical URL och 301 redirect?

Det finns många likheter mellan en canonical URL och 301 redirect, dock finns det självklart många olikheter och det är viktigt att veta när du ska använda respektive. En canonical URL är ett sätt att visa Google vilken av webbsidorna du föredrar att Google tolkar som det rätta innehållet. Google kan dock göra en egen bedömning om vad dom anser är originalet, trots en canonical tagg.

En 301a, även kallad redirect, är istället ett direktiv som påvisar förflyttningen av en webbsida till en annan, permanent. Detta gör att du som besökare inte kan nå den tidigare sidan, utan du blir istället automatiskt överflyttad till den nya. När det kommer till en canonical URL så blir du som besökare aldrig påverkad, utan det är bara något som sker i kod.

När ska du använda 301 redirects:

  • Produkter i en e-handel som inte längre finns i lager.
  • När en sida bytt URL och den tidigare sidan inte längre ska visas.
  • Utdaterade sidor du inte längre vill visa.

När ska du använda canonical URL?

  • När det finns duplicerade webbsidor där man vill att besökaren ska ha åtkomst till båda två.
  • När det finns URL parametrar som skapar duplicerat innehåll.
  • Vid webbsidor som ej är duplicerade ska man ändå använda själv refererade canonical taggar.

Vi hoppas denna artikel gav en bättre inblick i hur du använder canonicals och 301 redirects. Vid fler frågor kring detta är du alltid välkommen att kontakta oss på Awave!