E-handelsbranschen under 2023 – Såhär tänker köparna

Person arbetar vid dator och skriver ux writing i en mockup

E-handelsbranschen har utvecklats mycket de senaste åren och ser fortsatt stark tillväxt. 2023 räknar man med att den svenska e-handelsmarknaden omsätter drygt 200 miljarder kronor.

Trenden inom e-handel har under de senaste åren handlat om att erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt. Det handlar om att göra det enkelt för kunden att hitta det de söker, genomföra köpet smidigt och leverera varan snabbt. Många e-handlare har därför investerat i sina hemsidor och andra digitala kanaler för att förbättra användarupplevelsen.

En annan trend som har blivit allt starkare är den om att erbjuda snabb leverans, till exempel genom att ha egna lager och logistiklösningar. Många konsumenter vill ha sin vara så snabbt som möjligt och e-handlare som kan erbjuda detta kan skilja sig positivt ut från konkurrenterna. En av våra kunder som säljer mobiltillbehör är väldigt effektiva på just detta.

Ett annat område som har blivit allt viktigare är säkerhet. Med ökad e-handel ökar också risken för bedrägerier och hackningar, så det är viktigt att e-handlare har starka säkerhetsåtgärder på plats. Detta var en av anledningarna att vår e-handels kund inom bilvårdsprodukter valde att jobba med oss. Det handlar till exempel om att skydda kunduppgifter och att erbjuda säkra betalningslösningar.

Sammantaget ser e-handelsbranschen ljus ut för 2023, med fortsatt tillväxt och många möjligheter för företag att skilja sig positivt ut på marknaden. För att lyckas krävs det dock att man håller sig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingarna inom branschen.