SEO vs SEM – Vilken väg ska man ta?

SEO vs SEM

Är du i behov av att synas på Google och går nu i tankarna om det är SEO eller SEM som är rätt för din verksamhet? Här förklarar vi skillnaderna mellan de två.

Vad är SEO?

SEO står för sökmotoroptimering och är det arbete som du gör på din webbplats för att synas på olika sökmotorer som Google och Bing. Arbetet med SEO går ut på att arbeta löpande med sökord och bra innehåll som gör att du kan få bra positioner i sökresultatet och därmed driva in organisk trafik. Förenklat kan man säga att SEO är ”gratis” då du inte behöver betala någon löpande kostnad till Google för din synlighet.

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing och på svenska blir det sökmotormarknadsföring. SEM syftar till de betalda annonsplatserna i sökmotorerna, och till skillnad från SEO som är organiskt är detta köpt trafik.

Med SEM kan du som annonsör buda på olika sökord på Google, och därmed få synlighet på sökord som du vanligtvis kanske inte syns på när någon använder ett sökord. SEM är extra bra när webbplatsen är ny och ger dig då en chans att få upp dina annonser högst upp i sökresultaten.

Vilka skillnader finns det mellan SEO och SEM?

Det finns många skillnader mellan SEO och SEM men den främsta skillnaden är att med SEO får du placering i det organiska sökresultatet. När det gäller SEM kan man kort säga att du hyr en placering på ett förvalt sökord som du vill synas på som du betalar för. Oftast betalar man kostnad per klick (PPC) men det finns också andra sätt att betala, per lead eller sälj. Inom SEM kallas denna term för budgivningsstrategi.

När det gäller arbetet med SEO, som är mer långsiktigt, är det billigare i längden eftersom de placeringar du kan uppnå inte kostar dig något i kostnad per klick.

Men om Google genomför en uppdatering, vilket de gör väldigt ofta, kan dina positioner i sökresultatet ändras snabbt. Du kan öka i placeringar för många sökord, men också tappa positioner på andra sökord som du får in trafik på från sökmotorerna. Med SEM kan du istället få möjlighet till synlighet även om din webbplats inte är organiskt optimerad eller om du skulle tappa placeringar i det organiska sökresultatet.

Om du är i behov av expertis inom SEO eller SEM tveka inte att kontakta oss för att få ett kostnadsförslag!