Annonsering på nätet 2023 – Så här lyckas du

laptop med en google ads logga

Nytt år nya möjligheter säger chefen efter att ha lagt den nya prognosen för 2023 på ditt arbetsbord, som tydligt visar att företaget måste öka försäljningen för att klara inflationen. Som marknadsansvarig vet du att det bästa sättet att öka försäljningen är genom att annonsera på nätet genom de olika plattformarna. För att få så mycket avkastning som möjligt via annonsering under 2023 bör man fokusera på synergierna mer mellan de olika digitala kanalerna samt lära sig att använda automatisering till sin fördel.

Allt större vikt läggs på innehållsmarknadsföring

Under 2023 kommer synergierna mellan de olika kanalerna att bli allt viktigare. En annan trend som fortsätter att växa under 2023 är att automatiseringen kommer fortsätta att forma landskapet för både organisk och betald annonsering. Dessutom läggs allt större vikt på trovärdigheten med ett extra E för EAT (erfarenhet, expertis, auktoritet och trovärdighet). Innehållet på webbplatsen måste styrkas av en trovärdig profil på nätet om du vill fortsätta stärka den organisk synligheten, vilket betyder att länkningar till starka profiler på sociala medier blir allt viktigare även för SEO. Synergier mellan de olika digitala kanalerna kommer därför att spela allt större roll.

Till exempel om någon söker efter information på Google kan de få upp en Instagram-profil om profilen har optimerats rätt för organisk synlighet. Lika så kan en väl optimerad social medie-profil stärka SEO genom trovärdighet, och en SEO-optimerad målsida med en snabb laddningstid stärka kvalitetspoängen för SEM. Därför är det viktigt att utforma en marknadsföringsplan som tillåter de olika kanalerna att samspela till företagets fördel. Vi ser att SEO-anpassat innehåll även blir allt viktigare för sociala medier då de yngre generationerna använder TikTok och Instagram som ett komplement till Google när de söker efter information.

Spårning

En självklarhet kanske men är ändå viktigt att nämna. Google Analytics Universal kommer att stängas ner den första juli 2023 för att ersättas av Google Analytics 4. Ett flertal länder har också förbjudit Analytics att samla in data och många företag överväger nu att använda andra verktyg för att spåra konverteringar. Cookies och GDPRs datalagar är här för att stanna och kommer att påverka hur man samlar in data under 2023. Om du inte redan har satt upp ett Google Analytics 4-konto rekommenderar vi dig att genast kontakta din webbyrå.

SEO

SEO är inte bara viktigt för att synas organiskt men även för att öka användarvänligheten och få ner kostanden per klick för Google annonsering genom att stärka kvalitetspoänget. Hastigheten på hemsidan kommer fortfarande spela en stor roll för teknisk SEO men kan även påverka SEM genom att höja kvalitetspoängen. En annan stor trend är att Google främst kommer att lägga allt mer vikt på E-E-A-T vilket kan höra ihop med sociala medier genom att länka innehåll på sidan till en profil. Detta styrker hypotesen om att synergierna mellan de olika kanalerna kommer att växa sig starkare. Mer fokus kommer även ges på featured snippets vilket betyder att innehållet på hemsidan behöver anpassas så att Google lätt kan sålla ut viktig information i punktform. Zero click är också ett växande fenomen som betyder att Google lägger ut information högt upp i sökresultaten. Google kommer också att fokusera alltmer under 2023 på både röst- och bildsök vilket också kommer påverka innehållsoptimeringen då man talar annorlunda än hur man skriver.

Genom att anpassa innehållet på sidan för både Zero click och featured snippets, samt länka innehållet till en trovärdig nätprofil och förbättra hastigheten har du möjlighet att inte bara stärka din organiska synlighet men även att förbättra SEM genom ökad kvalitetspoäng.

SEM

Här är det mycket fokus på automatisering utav konton. Allt ifrån bredmatchade sökord till Performance Max och färre söktermer gör annonseringen på Google allt svårare att kontrollera. Google tillåter fortfarande en viss kontroll och börjar till och med ge tillbaka lite av kontrollen som många SEM-optimerare känner att de har förlorat. Genom att tillåta negativa listor för Performance Max och en begränsad möjlighet vilka plattformar annonserna har visats på. Dock så kommer Google fortsätta att pusha automatisering under 2023 och därför är det viktigt att man använder automatiseringen till sin för del genom att:

  • Skapa negativa sökords-lista för varumärket om du kör en Performance Max-kampanj då denna ofta kannibaliserar på varumärket vilket ofta resulterar i högre klick-kostnader.
  • Använd gärna färdiga script för att underlätta optimeringen och ge tillbaka mer kontroll speciellt för Performance Max-kampanjer.
  • Välj noga vilka målgruppssignaler du använder och var inte rädd för att testa olika signaler tills du hittar rätt mix för Performance Max.
  • Var noga med inställningarna och välj rätt kampanjstruktur och tänk på att det inte bara är Performance Max-kampanjen som ska prestera utan hela kontot.
  • Våga testa lite bredare sökord och se om det ger bättre resultat om inte pausa och återgå till fras eller exakt matchningar.

Använd automatiseringen till din fördel genom att använda automatiserade kampanjer som Performance Max eller Discovery lika så gällande breda sökord som ett sätt att hitta nya söktermer och nya målgrupper. I kombination med sökkampanjer där vi fortfarande har mer kontroll över CPC priser och söktermer.

Är detta du känner är något du behöver hjälp med? Tveka inte att kontakta oss för att få ett förslag på hur vi kan hjälpa din verksamhet växa.