• Det senaste från oss och lite "know-how"

AWAVES BLOGG

Det senaste från oss och lite "know-how" om webben.

Skapat 2017-06-14 | Design & strategi

Få besökaren att INTE lämna din webbshop

Du har kanske en webbshop där du inte får så bra konvertering eller går i planer på att starta en e-handel. Eller vill förbättra din e-handel. Det finns lite saker som en webbshop måste prestera idag för att användarna ska känna sig trygga och inte gå vidare till någon annan.

Hastighet

Dina sidor för ej inloggade besökare ska laddas inom 2 sekunder, helst inom 1 sekund. Det är riktigt viktigt att sidan laddas med hög hastighet. Om inte sidan laddas inom 2 sekunder börjar kunden fundera på om den ska gå någon annan stans, om det är något fel i butiken eller om det rent av är en scam sida. Enligt undersökningar så är detta faktiskt viktigare för kunderna att sidan laddas snabbt än att den är användarvänlig, ser bra ut och har låga priser.

Användarvänlighet

Idag i Sverige så använder många sina mobiler för att kolla runt om de ska köpa något. Om menyn försvinner utanför skärmen eller om något inte fungerar så kommer kunderna att försvinna. Du kan bland annat testa din webbutik i ett verktyg som heter https://www.browserstack.com/responsive för att se hur det ser ut i många olika enheter. Om webbshoppen bygg upp fullt ut med bootstrap eller något annat framework så kommer det mesta med responsiviteten automatiskt att falla på plats.Tänk över var du har köpknapparna, har de rätt för, är de tillräckligt stora. Hur ser din menystruktur ut. Är det lätt att hitta dina varor?  

Trygghet

Finns det tydligt ett telefonnummer till kundtjänst? På telefonoperatörernas hemsidor är det nästan omöjligt att hitta ett telefonnummer till dem. Men de har löst det med en tydlig FAQ istället och spara på så vis arbetstimmar. Men de förlorar i kundrelationer. Har ni övervägt en chatt? Idag finns det chattar som startar en konversation automatiskt utan någon backend som sitter just då. Med en chatt känner sig användarna att det är mer service, tryggare att handla då det snabbt går att få tag på butiken om det skulle vara några problem.

Visa tydligt hur mycket frakten kostar. Visste du att oöverskådlig fraktkostnad eller för dyr fraktkostnad är den största anledningen till att kunder inte slutför sina köp.
Https, Google och webbläsarna idag har börjat varna om en webbshop inte har https skydd i din webbshop idag. Se till att din webbshop har Https skydd. Annars skapar det också en otrygghet till dina kunder.

Så se till att din hemsida är snabb, användarvänlig och trygg.