• Det senaste från oss och lite "know-how"

AWAVES BLOGG

Det senaste från oss och lite "know-how" om webben.

Skapat 2017-01-11 | Design & strategi

Friktion på webben och hur vi undviker det

Friktion för webben är mer eller mindre samma sak som den friktion många lärt som om på fysiken i skolan. Det är en kraft som motverkar rörelsen mellan två ytor. Det låter ju som något vi helst vill vara utan och därför kommer här lite tips på hur vi undviker just detta!

Låt oss nu tänka att vi är den ena ytan och den andra ytan representerar en hemsida som säljer skor. Om friktionen är låg så kommer vi lätt och smidigt kunna utföra en uppgift som att exempelvis placera skorna i varukorgen, checka ut och betala. Om vi istället tvingas skriva in onödig mycket information, använda funktioner vi inte är vana vid eller att sidan laddas för långsamt, ja då är friktionen hög och hemsidan får försaka kränga sina skor till någon annan.

Friktion för webben kan alltså beskrivas som varje litet moment som ökar den tid det tar för en användare att nå sitt mål. Det kan vara antal steg att genomföra, bearbeta hur dessa steg genomförs och hur lång tid det tar för hemsidan att ladda de olika stegen.

Det första vi kan göra för att reducera eventuell friktion är att lista lite olika mål som användaren kan tänkas ha. För vår kära skoshop kan ett mål för användaren vara att köpa nya träningsskor. Det vi då kan göra är att dela upp detta mål i till mindre sektioner. Det första kan vara att navigera till träningsskor. Då börjar vi med att lista alla steg som krävs för en användare att ta sig från startsidan till undersidan för träningsskor. När alla stegen är listade går det bra att ställa sig frågan, “kan vi göra dessa steg färre?”. Ett annat tips är att kika på konkurrenterna och hur många steg dem har.

Två andra knep som vi ofta förespråkar i den här bloggen är att vara konsekvent och att alltid försöka minimera onödig information. Funktioner ska fungera som vi förväntar oss. Information bör inte finnas med om den inte underlättar för användaren att genomföra sina mål. Lämna istället utrymme för luft, bilder eller stora och vackra typsnitt som fångar användarens uppmärksamhet. Får vi för mycket att bearbeta samtidigt eller blir presenterade för någon främmande funktion så bildads det lätt friktion.

Visst, ibland går det inte att undvika lite friktion utan det kanske dessutom är nödvändigt, som vinterdäck till exempel. Är något byggt för enkelt så kanske användaren hinner i mål utan att förstå hur eller varför en hamnat där. Helt plötsligt börjar massa missnöjda kunder höra av sig om köp de inte tror sig genomfört.

Nyckeln är helt enkelt att förenkla så mycket som möjligt, men glöm inte att testa så att alla också förstår vad de gör.