• Det senaste från oss och lite "know-how"

AWAVES BLOGG

Det senaste från oss och lite "know-how" om webben.

Skapat 2016-11-07 | Design & strategi

Mt. Formfield

Att fylla i ett webbformulär är precis som att bestiga ett berg. Ju högre och brantare berget är, ju svårare är det att ta sig till toppen. Ser vi dessutom hur högt berget är från där vi står kanske vi inte ens försöker att bestiga det.

Men lugn, det finns många tips och trix att använda för att göra webbformulär mer hanterbara. Den mest grundläggande principen handlar om att byta ut Mt. Everest mot Kebnekaise, minska antalet fält som användaren måste fylla i. Gå igenom alla fälten och ställ dig frågan om alla är absolut nödvändiga. Ett fält mindre är två steg närmre ett genomfört formulär!

Om ditt webbformulär däremot kräver ett visst antal steg för du ska kunna utföra din tjänst så är det bra att ge dina användare rätt utrustning för att lyckas. Till att börja med så är det bra att dela upp fälten i mindre etapper genom att skapa ett “steg-för-steg” formulär. Då är det bra att hela tiden visa för användaren hur långt denne har kommit och hur långt det är kvar till mål. Försök också att återanvända så mycket information som möjligt, att behöva fylla i samma sak två gånger kan vara oerhört frustrerande.

När användaren slutligen når toppen och därmed slutför formuläret så är det bra att berömma användaren för det. Återupprepa fördelarna som från början fick användaren att börja fylla i formuläret eller var tydlig och berätta vad som kommer hända här näst, vilka fördelar som användaren nu kan dra nytta av. Bergsbestigning behöver inte vara svårt!