• Det senaste från oss och lite "know-how"

AWAVES BLOGG

Det senaste från oss och lite "know-how" om webben.

Skapat 2012-07-21 | Övrigt

Sociala medier

Varför pratar alla om Sociala Medier och vad är det?

Vi tänkte i detta inlägg bena ut begreppen lite, samt ge tips och råd i hur man kan använda sig av möjligheterna som uppstår.

Så här betecknar Wikipedia sociala medier
Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.

Möjligen skulle man för att verkligen vara tydlig kalla det för socialt interaktiva medier, då allt i fenomenet rör sig om att användarna skall kunna kommunicera med varandra inom mediet.

Det stora med sociala medier och det som gör att alla pratar om det är möjligheten till just interaktion mellan användare, i nästintill alla andra medier undantaget telefoni så är kommunikationen envägskommunikation, dvs en sändare till en mottagare, inom social medier på Internet är det tvåvägskommunikation, dvs att sändaren och mottagaren blir båda sändare och mottagare, konstant.

Låter det krångligt?
Var inte orolig, många har svårt att bestämma hur Internet skall hanteras i deras organisation eller bransch.
Inom mediabranchen t ex så talar mediaköpare om fyra kanaler när de skall planera en kampanj. De fyra är TV, Radio, Print och Internet. Detta kan anses lite lustigt då de tre av medierna är envägskommunkativa medans Internet ger möjlighet till tvåvägskommunikation. Inte nog med detta så innehåller också Internet de tre övriga kanalerna för att skapa ännu större förvirring. Du har ju säkert sett på webbtv någon gång, eller lyssnat på webbradio, du har väl säkerligen också blivit exponerad för bilder och text på nätet kan jag gissa.
Vad vi vill ha sagt med ovan stycke är att Internet inte är en kanal utan en värld 2.0, en värld som kompletterar vår verklighet. Och som i alla världar så finns det stora städer. I den riktiga är det New York, London, Moskva, Berlin, New Mexico och Stockholm.  I Världen 2.0 är det Facebook, Google, Wikipedia, Yahoo och Itunes m fl Den stora skillnaden mellan vår verklighets städer och de i Världen 2.0 är geografi och tillhörighet. Det finns inga hinder för dig att prata med folk över hela världen, inga hinder för att få tag på information som biblioteken i din verkliga hemstad inte har. Det är detta som är revolutionen med Internet och också revolutionen med Sociala medier.

Som marknadsförare så skulle du antagligen inte kunna drömma om att ert företag skulle missa att exponera ert varumärke i de stora städerna, detta då flest folk och antagligen även din målgrupp befinner sig där. Men trots detta så undviker många idag att synas på exempelvis Facebook som är många gånger större i antal människor räknat, än världens största städer. Och med ännu större trolighet faktiskt har din målgrupp.

Facebook är i dag mer en institution än ett socialt medium, se bara själv på hur till exempel valrörelsen använder Facebooks plattform för att nå ut med sina budskap.
Även större företag har på senare tid börjat annonsera för sin Facebooksida istället för sin vanliga hemsida. Denna trend är tydlig, Facebook har blivit en del av dagens infrastruktur när det gäller kommunikation mot och med målgrupper.

 

Så vad kan ni använda Facebook till?I första hand bör man för sitt företag skaffa en företagssida på Facebook, så kunder och partners kan finna er. Tänk på det lite som ert kontor eller en filial på Facebook. Här ger ni er målgrupp och era partners möjlighet att hitta till er och även kommunicera med er. Fördelen med att ha närvaro är just interaktionen som kan skapas med målgruppen, frågor och påstående kan luftas och få svar. Har ni folk som gillar ert företag så skyltar de med detta på sin profil, dvs ni får goodwill genom att era kunder säger att de gillar er till alla deras vänner.

 


Steg två blir att fylla Facebooksidan med innehåll. Nu börjar det antagligen suckas lite, för att fylla med innehåll betyder tid, och tid är som alla vet hårdvaluta.
Men troligen har ni redan idag en hemsida (om inte ring oss vi hjälper dig) och den fylls ju redan med innehåll, använd då detta innehåll på Facebook, länka till texter och bloggar på er hemsida från Facebook. Detta ger både innehåll till Facebooksidan och fler besökare till hemsida.

Steg tre blir att kommunicera korta nyheter på Facebook i statusraden, berätta om vilka nya kunder ni fått eller nya produkter som tagits in. Folk gillar att läsa på Facebook och gillar de er kommer de definitivt att lägga märke till era poster.

Steg fyra blir att koppla ihop er hemsida med Facebook. Lägg upp facebooks ”like”-knapp på era artiklar och produkter/tjänster, detta ger användare möjlighet att tycka om det ni erbjuder, vilket sedan visar sig på deras facebooksidor.
Visa även på er hemsida hur många som tycker om er på facebook, detta görs enklast genom en funktion som heter Facebook connect. Är det krångligt? Hör av er så hjälper vi till.

Färdigt! Nu är det bara att börja jaga kunder och partners som ni vill skall gillar ert företag på Facebook, lättaste sättet att börja är att skicka ut en suggestion till vännerna som era anställda har på företaget. Be alla skicka ut till sina vänner så har ni ganska snart en stor bas av folk som ni kan sprida era budskap till.