Vad är konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering handlar om den metod som får dina webbplatsbesökare att göra det du vill att de ska göra. Det kan vara allt ifrån att du vill att besökaren ska engagera sig mer med innehållet genom att klicka på fler länkar, fylla i fler formulär eller göra fler köp.
Den metod som används är datadriven där man oftast tittar på mängden insamlade data som webbplatsen har. Det kan vara data ifrån Google Analytics eller Matomo, eller något annat analysverktyg. Därefter gör man olika analyser utifrån målgruppens användarbeteende och de konverteringsmål som finns på webbplatsen. Syftet är helt enkelt att öka konverteringsfrekvensen så att du med samma mängd besökare kan få fler leads eller ökad försäljning.
När man arbetar med konverteringsoptimering är följande vanliga aktiviteter:
- Analys av data
- A/B-tester
- Användartester
Det finns många bra sätt att utföra analyser på och eftersom varje företag har ett unikt behov och unika arbetsmetoder är det viktigt att man förstår vad man ska mäta och varför. Det räcker alltså inte med att kolla på en guide om konverteringsoptimering och därefter anta att det är rätt metod.
Olika begrepp och termer inom konverteringsoptimering
Analysverktyg
Analysverktyg syftar på det verktyg som används för att utföra analyser på webbplatsen.
Mätverktyg
Det mätverktyg som ni använder för att samla in data, exempelvis Google Analytics, är det man utgår ifrån när man arbetar med konverteringsoptimering.
Konvertering
En konvertering är det mål som du önskar att besökaren slutför när den landar på er sajt. Exempelvis kan ett mål vara ett ifyllt formulär eller ett köp.
CRO
CRO är den engelska termen och står för Conversion Rate Optimization. Det är vanligt att termen används istället för konverteringsoptimering.
A/B-test
A/B-test innebär att man testar två eller flera landningssidor, annonser eller olika element mot varandra. Oftast görs detta under en begränsad tid.
Konverteringsoptimering ökar er konverteringsfrekvens
Det är alltid bra att testa för att kunna få bättre resultat. Det kan vara allt ifrån att ni i eran betalda marknadsföring byter ut annonser löpande, mot något som fungerar bättre, till att ni ändrar något enkelt som en rubrik på era landningssidor.
Att satsa på konvertering är lönsamt även om det kan kännas utmanande och läskigt, eftersom många inte vill ändra det som tidigare har fungerat.
Ett exempel som vi kan utgå ifrån är att ni idag har 1000 besökare i veckan, från flera olika trafikkällor. Om endast 10 av dessa besökare fyller i erat kontaktformulär har ni en konverteringsfrekvens på 1% på det målet.
Vill ni öka konverteringsfrekvensen till 2%, och få 20 besökare att fylla i erat kontaktformulär, måste ni då börja med konverteringsoptimering. Men först är det bra att veta vad det är som fungerar bra, samt få en förståelse kring eran målgrupp, och därefter testa att ändra på mindre skala. Om detta görs korrekt kan ni öka konverteringsfrekvensen och med samma mängd besökare, få fler leads. Då blir genast er marknadsföring mycket mer lönsam, oavsett om det är betald marknadsföring ni lägger mest pengar på eller om det är SEO.
Varför du ska börja med konverteringsoptimering och ett tips
Konverteringsoptimering kan vara kostsamt och tidskrävande. Det finns många olika företag som erbjuder denna tjänst och du som beställare har många olika alternativ. Dessutom kan det vara så att eran webbplats idag fungerar bra och ni känner att era besökare slutför de mål ni. Vad finns då att förbättra? Ett konvertingsoptimeringtips är att förenkla antalet fält i ett formulär och därmed göra det enklare att fylla i. Många gånger funkar detta väldigt bra utan att formuläret förstörs.
Vi på Awave tycker att konverteringsoptimering är roligt och spännande. I de flesta fallen är konverteringsoptimering en nödvändighet för alla webbplatser.
Istället för att öka eran trafikbudget, sätta in fler timmar på SEO eller skapa en helt ny webb, kan ni då börja fokusera på konverteringsoptimering. Avgränsa det ni vill öka konverteringsgraden på, se över era konverteringsmål och ta en titt på er webbplats utifrån en besökares perspektiv.
Vill ni ha hjälp med konverteringsoptimering eller önskar bolla idéer? Ta kontakt med vårat digitala marknadsföringsteam så sätter vi er i kontakt med rätt person.