Meguiar’s

Meguiar’s grundades 1901 och tillverkar idag mer än 300 olika produkter som primärt används för bilar men det finns även produkter för hem, båtar, tåg och flygplan. Kundsegment är B2C och B2B. I Meguiar’s produkt utbud hittar du bland annat bilschampo, bilvax och mycket mer.

Meguiars rund logo

Meguiars mobilvy

Behov

Meguiar’s är ett välkänt varumärke inom branschen och bland bilentusiaster. Försäljning idag sker dels genom återförsäljare och genom egen e-handel. Den egna e-handelslösningen var av äldre ursprung och motsvarade inte förväntningarna för dagens krävande kunder eller hade den tekniska plattform som krävs för att lyckas med e-handel.

Meguiar’s har under hela sin resa haft en tydlig målgrupp, ”bilentusiaster”. En målgrupp som har högt uppställda krav på produkterna och vet hur dem skall användas. Ett delmål med den nya e-handeln är att nå en bredare massa av konsumenter, de stora delarna av svenska folket som gärna låter någon annan ta hand om ens bil, eller själva vill göra jobbet med rätt produkter då och då.

För Meguiar’s var det likaväl viktigt att hitta en partner som kunde hantera alla delar i projektet, ta hand om marknadsföringen och en partner som har förståelse för marknaden och produkterna.

Lösning

I början av projektet genomförde Awave en djupgående förstudie tillsammans med kunden, en förstudie innehållande målgruppsanalys, effektkartkläggning, skapande av en kundresa baserad på målgruppernas behov ner på produktnivå. Till detta skapades en ny SEO anpassad struktur, en plan för innehåll som behöver skapas och hur befintligt innehåll skall SEO uppdateras och anpassas för nya målgrupper.

Resultatet av förstudien ledde till en tydlig bild över behov och ingående arbeten som krävdes för den nya e-handeln, såväl tekniska krav som krav på formgivning och informationsstruktur.

Awave har tagit fram en ny konverteringsoptimerad och användarvänlig e-handel med ”mobile first” i fokus. Att fånga Meguiar’s tonalitet, skapa ett enkelt beställningsflöde för en målgrupp och skapa en bra struktur för övriga målgrupper var en utmaning för Awave digitala strateger och designers. Ett krav Meguiar’s hade var att själva enkelt kunna administrera produkter, lägga till kampanjer, hantera rabattkoder och beställningar. För att tillgodose kravet valde Awave WordPress med e-handelstillägget Woocommerce som plattform.

Arbetet omfattande även ett SEO arbete där Awaves SEO konsulter tog fram en ny struktur, genomförde en sökordsanalys och tog fram riktlinjer och stöttade Meguiar’s vid skapandet av innehåll, såväl SEO optimerat befintligt samt kravställde på nytt innehåll. I slutskedet av projekt skapade Awave en plan för kommande marknadsföring, Google Ads, YouTube, Google Shopping för att nämna några medier. Awave har efter lanseringen fortsatt ansvara för vidareutveckling, analys, SEO och ansvarar för den löpande marknadsföringen.

Meguiar's e-handel

Meguiars karta

Meguiars webb

Resultat

Meguiars.se är en användarvänlig e-handel, återspeglar Meguiar’s varumärke och tonalitet på ett sätt som gör att befintliga kunder kan identifiera sig, likaväl som nya besökare lätt kan orientera sig. Innehållet har uppdaterats och kompletterats med video. Återförsäljare har fått sin egen yta och som betalningsmotor används Klarna. Meguiar’s är mycket nöjda med resultatet och Awaves arbete. Meguiar’s har därför valt Awave som partner för att ta fram en ny e-handel för ett av företagets andra verksamhetsområden. En e-handel med fokus på B2B.

Sammanfattning

En ny konverteringsoptimerad och målgruppsanpassad e-handel med en dynamisk administration som ger kunden hög affärsnytta, både i administration och med ökad försäljning!

Awave har varit otroligt tillmötesgående och sett våra behov. Dom har anpassat sig och lyssnat till våra önskemål. Vi har fått en modern och stilren hemsida och har ökat vår försäljning på webben med ca 65%.

Hampus Möllerström, Projektledare på Meguiar’s