Stockholms Filmfestival

Stockholm Filmfestivals behov var att göra om sin webbplats samt hitta en digital partner som kunde förvalta och optimera den. Det innefattade förbättrad administration för att hantera biljetter, medlemmar, filmer, bokningar och statistik.

Stockholms filmfestivals logga

Behov

Målet var att ta fram ett modernt och lättarbetat CMS. Webbsidan skulle för besökaren vara tillgänglighetsanpassad, användarvänligt och ha ett enkelt system för biljettbokning och köp.

Omfattning

  • Ny E-handel med betallösningar för medlemskap och biljetter
  • Nytt användarvänligt administrationsgränssnitt
  • Möjlighet att visa nyheter och video direkt på sida
  • Flerspråkig (svenska och engelska)

Lösning

För att förstå Stockholm Filmfestivals behov och vad deras besökare efterfrågade, genomförde Awave tillsammans med Stockholm Filmfestival en förstudie. Vi tittade på målgrupper, beteendemönster och hur Stockholm Filmfestival arbetar med webbplatsen.

Tillsammans arbetade vi fram ett antal personas och tog fram förslag på funktionalitet för att möta deras behov. Vi såg även över administrationen av webbplatsen och hur det kunde effektiviseras till ett snabbt och lättarbetat gränssnitt för
administratörerna.

Den andra fasen av förstudien bestod av att estimera och prioritera den funktionalitet och de önskemål som framkommit under den tidigare fasen. Därefter gick vi igenom och valde ut de funktioner och delar som skulle prioriteras under projektet. Under förstudien genomfördes ett antal workshops och brainstorming-möten. Förstudien avslutades med att sammanställa de delar som analyserats i en kravspecifikation med beskrivande funktionalitet.

Utifrån förstudiearbetet utformades en uppdaterad grafisk profil för webben och det togs fram en ny design. Den nya designen utgick ifrån “mobile first” då det under förstudien kunde fastställas att de flesta besökarna använder mobilen för att besöka webbplatsen och även utföra olika handlingar såsom köpa biljetter och teckna medlemskap.

Design

Det nya design- och kommunikationskonceptet syftade till att ge en användarvänlig upplevelse med god överblick över webbplatsen samt för användaren att enkelt kunna utföra olika handlingar. I kombination med detta var en viktig del att kommunicera ut Stockholm Filmfestivals utbud på ett modernt och tilltalande sätt för besökare, sponsorer och annonsköpare.

Vi arbetade aktivt med att säkerställa designen ur ett tillgänglighetsperspektiv för att möta alla besökares olika behov och förutsättningar. En enkel menystruktur togs fram med korta rubriker och läsbara knappar. Visuellt arbetade vi med skarpa kontrasterande nyanser och texter skrevs på begriplig svenska med tydlig rubrikstruktur.

Utveckling och implementering

Stockholm Filmfestival valde Drupal som CMS*. Ett gediget arbete med att se över existerande data och API:er genomfördes eftersom vi behövde hantera migrering av data och kopplingar till appar som kommunicerade med den befintliga lösningen.

Systemet är uppdelat i två delar, Drupal för framsidan webben och ett .Net Core system för hantering av hela biljettsystemet med tillhörande API för appar, betalsystem och andra lösningar som skall integreras.

Lösningen levererar ökat affärsvärde för Stockholm Filmfestival då det är byggt på Open Source-teknik som inte medför några licenskostnader. Detta innebär att lösningen har en mycket låg driftskostnad. Systemet bygger i grunden på välkänd teknik som är framtidssäker där standardprodukten är Drupal CMS. Vi har sedan anpassat och specialbyggt delar för att förenkla arbetsflödet samt öka stabilitet och hastighet.

Genom den kreativa lösningen med ett system i två delar kunde Awave bygga ett system som dels möjliggjorde att biljetter och medlemskap kunde säljas till kunder, och även säkra att försäljning av annonssytor och sponsring av event kunde genomföras.

Biljettsystem

Awave implementerade ett nytt skräddarsytt boknings– och betalsystem åt Stockholm Filmfestival. Det gav besökarna ett enkelt och överskådligt sätt att se tillgängliga filmer, boka biljetter och köpa medlemskap.

Resultat

Projektet lanserades enligt Stockholm Filmfestivals målsättningar. Det nya CMS systemet har underlättat arbetet för Stockholm Filmfestival och gett besökarna en intressant och modern överblick av filmutbudet, schemat samt ett välfungerande biljett- och bokningssystem.

Vi är fullservicebyrån med hjärtat i Stockholm, Köpenhamn och Riga

Har du frågor gällande våra tjänster? Slå oss en signal på 08-55 80 38 50 eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Ja tack! Jag vill gärna bli kontaktad!

*” anger obligatoriska fält

Hidden

Genom att klicka på skicka godkänner du vår personuppgiftspolicy