Facebook-annonsering, hur funkar det?
Vi får ofta höra från våra kunder ”Facebook-annonsering, hur funkar det?”. För att ditt innehåll ska nå ut till fler och öka engagemang så är det viktigt med annonsering. Med Facebook-annonsering kan du få fler följare, nya kunder, driva trafik till hemsidan, rekrytera personal, marknadsföra evenemang och även generera fler leads.
För att kunna annonsera på Facebook måste ditt företag först ha en egen Facebookprofil för att sedan kunna skapa ett Business Manager konto där alla kampanjer skapas och styrs.
Hur skapar man ett företagskonto i Business Manager?
Gå in i Meta Business Manager och klicka på ”Skapa konto”. Logga sedan in med e-postadressen och lösenordet som användes för att starta företagssidan. Via Business Manager skapar man annonser och hanterar flera olika resurser som Facebooksidor och Instagramprofiler samt delar åtkomst inom teamet och med externa partner.
Hur skapar man en kampanj i Business Manager?
Först och främst behöver du veta vad syftet/målet med kampanjen är. Att känna till dina mål hjälper dig att bestämma vilka typer av annonser och annonsmaterial som du behöver använda, utifrån det väljer man målsättning. Det finns fler målsättningar att välja mellan där alla har olika styrkor beroende på vad ditt mål med kampanjen är.
Här kommer några exempel på målsättningar:
- Varumärkeskännedom: Öka människors medvetenhet om ditt företag, ditt varumärke eller din tjänst.
- Räckvidd: Visa din annons för så många som möjligt inom målgruppen.
- Trafik: Öka antalet besök på en webbplats.
- Interaktion: Få fler personer att se, gilla, kommentera eller dela ditt inlägg eller din sida.
- Konverteringar: Få fler kunder att göra något specifikt på din egen webbplats eller app, såsom till exempel registrera sig på din webbplats, ladda ner din app, lägga till varor i en kundvagn eller göra ett köp.
- Leadgenerering: Samla leads för ditt företag. Samla in information från personer som är intresserade av din produkt, exempelvis registreringar för nyhetsbrev.
Efter att man valt målsättning och budget man önskar spendera på en kampanj så går man in på annonsgrupps-nivå och väljer målgrupp (kön, ålder, ort, intressen), placeringar och period man vill att kampanjen ska vara aktiv. Här kan man också välja att placera en viss budget per annonsgrupp.
Efter att man skapat en annonsgrupp så skapar man en annons. Där väljer man vilket format man ska använda sig av: om man vill ha en eller flera bilder, en video, ett bildspel, en karusell, en samling, etc.
Där väljer man även text, rubrik, eventuell url och call to action-knapp. Man kan även anpassa varje storlek på bild eller video till rätt format.
Vilka regler finns när man annonserar på Facebook?
När man skapat en annons kommer den att granskas innan den visas för att säkerställa att den följer Metas regler när det kommer till annonser. Denna process sker nästan alltid inom loppet av 24 timmar. Vi rekommenderar dig dock att läsa om alla annonseringspolicyer innan du börjar använda dig av Facebook och Instagram-annonsering.
Varför ska man installera Meta Pixel och API för Konverteringar?
Det är även viktigt att installera en Meta pixel på hemsidan och installera API för konverteringar för att kunna spåra data, identifiera användare som besökt webbplatsen eller appen, minska kostnad och förbättra optimeringen och mätningen. Att ha en Meta pixel och API för konverteringar är viktigt om man vill skapa konverteringsdrivande kampanjer och trafik mot visningar av målsidan. Dessa marknadsföringsdata hjälper till att driva anpassade annonser, optimering och mätning på Meta så att dina annonser visas för personer som mer sannolikt är intresserade av dem och för att du ska kunna se vilka åtgärder dina kunder utför. Du har även möjlighet att nå dessa kunder igen i dina framtida Meta-annonser.
Behöver ni hjälp med annonsering i sociala medier? Kontakta oss!