SEO – Sökmotoroptimering

Med SEO finns det många vägar att gå och det är viktigt att jobba rätt. Som fullservicebyrå arbetar vi ständigt med alla delar inom sökmotoroptimering och lägger upp de optimala lösningarna till våra kunder. Vi förstår vikten av resultat, konverteringar och att arbeta mot nyckeltal. Vi analyserar därför alltid verksamheten och gör åtgärdsplaner för optimala resultat.

Kontakta mig

Flera delar inom sökmotoroptimering

Webbyrå som kan Google & AI

För att lyckas med sökmotoroptimering är det idag viktigt att analysera och förstå vad en webbplats verkligen behöver – och att ta hänsyn till hur AI förändrar söklandskapet. Vi hjälper er genom att först se över både er verksamhet och webbplats, för att sedan ta fram en genomtänkt strategisk plan som innefattar både SEO och GEO (Generative Engine Optimization). På sås sätt säkerställer vi att ert innehåll är optimerat både för traditionella sökresultat och för AI-drivna, generativa svar.

Delar inom SEO

  • Sökordsanalys
  • Sökordsmappning
  • Teknisk SEO
  • On page SEO
  • Off page SEO
  • GEO (Generative Engine Optimization)
En medarbetare iklädd vit t-shirt som betraktar en färgglad väggmålning eller konstverk under en inspirationsdag
En bild på publik med en stor grafisk logga där det står utskrivet RG109

Sökmotoroptimering i Stockholm

Awave är en fullservicebyrå med kontor i centrala Stockholm. Många av våra kunder har sina huvudkontor i Stockholm och vi är därför självklart alltid tillgängliga för fysiska möten. Vi har stor tro till att ha nära kontakt med våra kunder och bjuder gärna in våra kunder till möten på vårt fina kontor i Norrtull i Stockholm, eller kommer till er om det passar bättre.

Sökmotor­optimering på Google

Vi hjälper våra kunder att öka sina positioner och fokusera på sökord som genererar intäkter och trafik till verksamheten.

Med 7 miljarder sökningar varje dag är Google den dominanta sökmotorn. Google står för 96% av alla användare och det organiska söket står för 70% av alla klick som sker. Det är därför viktigt att alltid jobba med en effektiv sökmotoroptimering om du vill synas på Google.

Sökmotor­optimering för AI

GEO – den nya spelaren inom sök

AI sprider sig snabbare än någon annan teknik. Många av dagens populära chatbots, som ChatGPT, Gemini och Copilot, kan nu söka på webben och hänvisa till sina källor. Som användare får du ofta ett färdigt svar direkt (även om det inte alltid är helt korrekt).

Därför är det smart att optimera ditt innehåll så att det också kan hittas och användas av AI. Generativ Sökmotoroptimering (GEO) tar SEO ett steg längre: det handlar om att göra ditt innehåll enkelt för AI att hitta och använda i sina svar (allra helst med källhänvisning).

SEO och GEO har mycket gemensamt, men det finns också viktiga skillnader. Är ditt innehåll redo för den nya eran? Våra experter hjälper dig att framtidssäkra din synlighet och trafik.

Tappat trafik?

Få rådgivning kring hur du ska tänka kring GEO & SEO

Ett långsiktigt arbete

Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och kräver kontinuitet. Ett lyckat SEO-arbete sker allt som oftast inte över en natt.

Det är viktigt att arbetet fortsätter över tid och att er sökmotoroptimering alltid uppdateras i samband med sökmotorernas ständiga uppdateringar.  Lägger du mer tid och kärlek på din sökmotoroptimering över tid så kommer det med största sannolikhet resultera i ett bättre långsiktigt resultat.

Synergier med Google Ads

Ett samarbete av sökmotoroptimering och sökmotorannonsering är en erkänd lyckad kombination, då de på många sätt jobbar utifrån samma parametrar.

Oavsett hur vi vrider och vänder på det så älskar Google en innehållsrik sida med relevant innehåll. Den stora skillnaden mellan SEO och SEM är att sökmotorannonsering ofta har en bättre kortsiktig effekt, vilket gör att kombinationen blir ännu bättre.

Möt vår expert

Andrew de Lisle, Senior SEO Specialist

Andrew är en SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av sökmotoroptimering. Med en bakgrund inom webbutveckling har han hjälpt både små och stora företag att öka sin synlighet online, förbättra sina organiska resultat och driva lönsam trafik.

Under sin karriär har Andrew arbetat med allt från teknisk SEO och innehållsstrategi till länkbygge och datadriven analys. Han har varit involverad i projekt inom flera olika branscher och har optimerat webbplatser för både svenska och internationella marknader. Andrew är vår expert på GEO och guidar nu även kunder i detta ämne.

Vi är fullservicebyrån med hjärtat i Stockholm

Har du frågor om våra tjänster eller en digital utmaning du behöver hjälp med? Slå oss en signal på 08-55 80 38 50 eller fyll i formuläret så hör vi av oss vi inom kort.

Ja tack! Jag vill gärna bli kontaktad!

*” anger obligatoriska fält

Detta fält är dolt när formuläret visas

Genom att klicka på skicka godkänner du vår personuppgiftspolicy