Sökordsanalys
För att identifiera sökfraser och söktermer som är viktiga för just er verksamhet brukar ett SEO arbete inledas med en sökordsanalys. Vi analyserar er bransch för att hitta de sökord som era potentiella kunder använder när dom söker på exempelvis Google eller Bing. Sökordsanalysen blir sedan ett facit som gör att en fortsatt implementering blir möjlig.

Sökordsmappning
En del av sökordsanalysen är en så kallad sökordsmappning.
En sökordsmappning innebär att vi placerar ut valda nyckelord och nyckelfraser med relevanta landningssidor. Detta gör att det blir enklare att ta fram relevant SEO-anpassat innehåll på sidan.
Fördelarna med en sökordsanalys
- Förstå er målgrupp
- Förstå sökvolymer och sökintentioner
- Konkurrensnivån i er bransch
- Ett underlag för framtida annonsering
Förstudiearbete
Sökordsanalysen börjar alltid med ett uppstartsmöte där vi tillsammans med er går igenom er verksamhet.
Syftet med mötet är att vi ska kunna förstå era tjänster eller produkter för att senare kunna lägga fokus på det område där de viktigaste konverteringarna finns för just er bransch. Det är trots allt ni som känner er bransch allra bäst.
Analys & research
Med det underlag vi tillsammans får fram från uppstartsmötet görs en sökordsanalys.
I analysen går vi igenom de sökord och sökfraser som finns, ordens sökvolymer, konkurrens i branschen, er nuvarande position samt konverteringsmöjligheterna. I sökordsanalysen gör vi också en sökordsmappning som sedan blir det facit som ligger till underlag för det framtida SEO arbetet som kommer ske på sidan.
Rekommendation och implementering
Sökordsanalysen blir tillslut ett komplett dokument med tydliga rekommendationer om vilka sökord & sökfraser vi tillsammans anser är viktiga för er att synas på.
Vi går sedan igenom sökordsanalysen tillsammans med er för att skapa en tydlig strategi för att ta topp-positioner på Google. En vanlig fortsättning är sedan att vi tar fram en åtgärdsplan med de rekommendationer och prioriteringar som behövs för ett löpande on-page arbete.