CMO: här är varför GEO måste in i din budget 2026 (och helst redan nu)

En man sitter i en trappa med en dator i knät

När användarnas sökbeteende förändras, förändras också spelplanen för dig som sitter på marknadsbudgeten. Så här tänker Andrew de Lisle, vår expert på SEO och GEO, kring hur prioriteringarna mellan dessa bokstäver bör se ut framåt.

”GEO är ett skifte, inte en våg”

Nyligen släpptes den senaste rapporten från Internetstiftelsen om svenskarnas internetvanor. Där framkommer att drygt var femte svensk som är 8 år eller äldre ställer frågor till ett AI-verktyg som de istället skulle kunna använda en sökmotor som Google eller Bing för.

– Vi märker det själva när vi söker: vi går inte längre bara till Google. Yngre går till TikTok, andra använder ChatGPT eller t.ex. Youtube. Finns du inte där så finns du inte alls för väldigt många människor, säger Andrew de Lisle, Senior SEO-specilaist på Awave – Part of iO.

SEO är fundamentet, GEO nästa logiska steg

Det blir alltså tydligt att GEO tagit ett jättekliv in på arenan och förändrat vårt sökbeteende i grunden. För den som jobbar med marknadsföring innebär det ett helt nytt landskap för att driva synlighet och auktoritet. Andrew menar att varumärkesbyggandet blir avgörande framåt.

– Det GEO tillför är förmågan att säkra varumärket i AI-genererade svar. När svaren dessutom i allt högre grad sammanfattas blir det ännu viktigare att ditt varumärke syns. Det stärker auktoriteten och skapar en positiv spiral.

Var marknads- eller kommunikationsbudgeten nu läggs behöver alltså till viss del följa med i denna förflyttning för att bibehålla närvaro i relevanta kanaler. Andrew lyfter särskilt tre KPI:er som kan vara värda att ta med in i diskussionerna:

  • Hur mycket syns vårt varumärke?
  • Ses vi som en auktoritet i vår kategori?
  • Har vi gjort allt vi kan för att stärka E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)?

Öppna dörrarna till AI för att få effekt

För att GEO ska fungera krävs alltså en ny hygiennivå. Andrew lyfter särskilt tre tekniska krav:

  • Se till att faktiskt släppa in AI-bottarna,
  • Använd på så många sidor som möjligt. Strukturerad data är information som följer ett bestämt monster, exempelvis FAQ-sektioner, så att AI-robotar snabbt kan förstå vad sidan innehåller.
  • Säkerställ att innehållet följer E-E-A-T-principerna eftersom trovärdigt innehåll premieras av sökmotorer.

– Det är många som inte prioriterar auktoritet (E-E-A-T) för det kan ses som krångligt och svårt att göra. Men nu är det viktigare än någonsin eftersom du måste synas på fler ställen för att robotarna ska se varumärket som trovärdigt. Vi kan hjälpa till här, du behöver inte dra lasset själv, säger Andrew.

GEO påverkar hela marknadsmixen

Men det handlar inte bara om teknik.

– Företag bör se förbi den egna sajten och börja bygga varumärke i andra kanaler eftersom GEO påverkar hela marknadsföringsmixen. Sociala medier, digital PR och exempelvis SEM blir centrala delar att kolla noga på, betonar Andrew.

GEO och SEO är syskon, inte konkurrenter

Så har SEO gått och dött?

– Nej, SEO skapar förutsättningar för att generativa sökmotorer ska vilja använda ditt innehåll. Det behöver vara både användbart, pålitligt och tekniskt begripligt för att AI ska vilja ta i det. Det här gör att SEO-arbetet inte tappar relevans, det blir ännu viktigare som grund för GEO, säger Andrew.

Han understryker att GEO inte kan stå på egna ben. Du kan inte lyckas med GEO utan SEO. Du måste dessutom se SEO som ett maraton, inte en sprint.

– Skär du bort delar tappar du nämligen långsiktig effekt.

Andrews bästa tips är att arbeta i längre cykler, allt behöver inte vara klart på en vecka, samt verkligen prioritera den lågt hängande frukten. (Läs gärna mer om hur SEO och GEO fungerar ihop)

För ledare och beslutsfattare som vill ligga steget före och säkra att det egna varumärket blir synligt i nästa generations sökbeteende handlar det alltså inte om man ska investera i GEO, utan när. Och svaret är: nu.

Vill du veta hur ditt varumärke presterar i AI-sök?

Fyll i formuläret för att boka en GEO-audit och se hur du ligger till, innan dina konkurrenter gör det.

Möt vår GEO-expert

Andrew de Lisle, Senior SEO Specialist
Andrew på LinkedIn

Andrew är en SEO-specialist med över 10 års erfarenhet av sökmotoroptimering. Med en bakgrund inom webbutveckling har han hjälpt både små och stora företag att öka sin synlighet online, förbättra sina organiska resultat och driva lönsam trafik.

Under sin karriär har Andrew arbetat med allt från teknisk SEO och innehållsstrategi till länkbygge och datadriven analys. Han har varit involverad i projekt inom flera olika branscher och har optimerat webbplatser för både svenska och internationella marknader. Andrew är vår expert på GEO och guidar nu även kunder i detta ämne.