Rätt bildformat för bästa resultat

bildformat

Brukar du fundera på bildformat eller bildkvalité innan du ska köra ut dina annonser? 

I detta blogginlägg går vi igenom vikten att har rätt bildformat när du annonserar samt varför det är så viktigt att bildkvalitén är hög. 

”En bild säger mer än tusen ord”, låter det bekant? Det stämmer också, när du annonserar på t.ex Facebook sägs det att bilder med mindre än 20 % text ger ett bättre resultat. Det är bara att tänka själv hur snabb man är på att scrolla i flöden eller om man läser nyheter. 
Försök att hålla budskapen så korta som möjligt och det du inte får med all text kan du alltid lägga in i annonstexten. 

Nedan följer bildstorlekar för olika kanaler som du kan ta del av: 

Bildstorlek för omslagsbild och profilbild på Facebook 

  • Bild i flödet: 1200 x 627 px  
  • Stories: 1080 x 1920 px 

Bildstorlek för Instagram 

  • Bild i flödet: 1080 x 1080 px (kvadratiskt) alt 1080 x 1350 px (stående) 

Bildstorlek för Instagram Stories 

  • Stories: 1080 x 1920 px 
  • Omslagsbild för höjdpunkt: 1080 x 1080 px 

Bildstorlek för LinkedIn 

  • Omslagsbild – företag: 1536 x 768 px 
  • Bild i flödet: 1200 x 627 px 
  • Sponsrat inlägg: 1200 x 627 

För fler frågor kring bildformat eller andra annonseringsfrågor är du välkommen att kontakta oss. Du kan även läsa mer om digital marknadsföring här.