Vad är backlinks och varför ska du jobba med det?

Backlinks för bättre SEO

När en hemsida länkar till en annan hemsida, vilket kan ske av olika skäl, innebär det att hemsidan som får länken har fått en så kallad backlink. Detta görs vanligen vid genom de två vanligaste metoderna, hyperlänk eller bilder. En hyperlänk är när man, i text, markerar en del av texten för att sedan länka vidare. Här är en intern länk som går till vår sida om Off page SEO, där arbetet med backlinks ingår. På samma sätt hade vi kunnat länka till en helt annan hemsida, då hade den hemsidan fått en backlink. Backlinks genom bilder fungerar på samma sätt, skillnaden är att det istället för en hypertext så är det en bild du klickar på. En vanlig plats att hitta dessa typer av länkar är i sidfoten på hemsidan.

När en hemsida får många länkar som Google uppfattar som naturliga innebär det att man har stor chans att höja sina positioner öka möjligheterna att synas organiskt. Där av vikten att alltid jobba med backlinks.

Är alla SEO backlinks bra?

Om du aldrig har arbetat med att bygga länkar finns det säkert många frågetecken kring vilka länkar som ger bäst effekt.

En länk som har relevans till din hemsida väger mer än en länk som har mindre relevant koppling till innehållet som finns på hemsidan. I många fall är det inte alltid möjligt att styra vilka länkar som pekar till din hemsida då det är fritt bland vem som länkar från en hemsida till en annan. Men som tur är finns det bra verktyg som Google Search Console där man kan skicka in en ansökan och berätta för Google att man inte önskar att de tar hänsyn till en specifik länk. Oftast görs detta när man får länkar som är spamrelaterade eller länkar som har mindre relevans.

Dofollow och nofollow länkar

Men för att bygga rätt typ av backlinks kan du fokusera på att få länkar från hemsidor som har bra mätvärden. Detta kan du ta reda på genom olika analysverktyg likt Ahrefs eller SEMrush. Kom också ihåg att det finns två typer av backlinks, dofollow och nofollow. Den förstnämnda är den man är ute efter eftersom det är den som sprider länkkraften till din domän. Om du inte har tillgång till analysverktyg så rekommenderar vi att alltid inspektera en länk. Där kan man se om länken är klassad som en ”nofollow”. Här är ett exempel på hur det brukar ser ut.

Nofollow backlinks inspektering

För att få många länkar och länkar av bra kvalitet är det alltid bra att skriva på ett sätt som besvarar besökarens sökfråga. Försök att skriva ett innehåll som är engagerande, men också ett innehåll som besökarna kan välja att dela på bloggar och andra webbplatser.

Vi på Awave vet vad som utmärker en bra backlink och hur din webbplats kan få dessa. Kontakta oss idag för att veta mer. Läs gärna våra andra artiklar inom marknadsföring om du vill ha fler tips på hur du ökar din synlighet på nätet.