5 tips på hur du ökar din synlighet på Google Shopping
För många e-handelsbutiker är Google Shopping en väldigt viktig källa till försäljning. Kontostrateg och Google Ads-experten Marcus Lagerström delar här med sig av sina bästa strategier för dig som vill öka synligheten och få fart på klicken.
Därför ska du synas på Google Shopping – lösningen som ”snor” klick
Produktinformationen som visas i Google Shopping är numera så pass bra att den fångar klick och slussar folk direkt till butiker, utan att besökaren behöver scrolla vidare nedåt.
Det här är en helig rad som du som marknadsförare vill synas på. Det som visas här får nämligen vanligtvis högre konverteringsgrad än vanliga annonser, plus att kostnaden för klicken oftast är mycket lägre än för sökannonser på samma sökord.
Sammantaget leder detta till att Google Shopping har flera gånger högre ROAS (Return on Ad Spend) än andra kampanjtyper i Google Ads.
Så hur ska du göra för att synas?
1. Använd ett produktflödesverktyg
Så gott som alla e-handlare jag gjort en audit på importerar sitt produktflöde direkt från sin butik till Google Merchant Center för att kunna visa sina Google Shopping-annonser.
Men, mitt första tips är att du bör använda ett produktflödesverktyg istället. Här kan du nämligen optimera informationen för Google Shopping, en optimering du inte får till lika bra direkt från butiken. Verktyget fungerar så att det dagligen hämtar in alla produkter från butiken. I verktyget kan du göra manuella ändringar i produktflödet utan att göra ändringar på butiken. Detta för att manuellt kunna ändra i produktflödet utan att göra ändring på butiken. Det är sedan från verktyget som Google Merchant Center hämtar all information om dina produker.
Det finns många bra produktflödesverktyg på marknaden. Jag rekommenderar DataFeedWatch som funnits i många år och har bra funktioner som täcker alla behov.
2. Optimera dina produkttitlar
Hur väljer Google vilka produkter som ska synas i Google Shopping när någon gör en sökning? Jo, genom data i ditt produktflöde. Det finns flera attribut som påverkar, men produkttiteln är det viktigaste.
En produkttitel i Google Shopping kan innehålla upp till 150 tecken och det är bra att försöka använda så mycket sökord som möjligt. Google har en prioritet på sökord i titeln, de som kommer tidigare i titeln har högst prioritet.
Så skapar du en sökoptimerad produkttitel
- Börja med att göra en sökordsanalys för att hitta alla lämpliga sökord för din produkt. Detta bör såklart vara orden du använder i din titel i butiken, synonymer, mer generiska produktgrupper som innehåller produkten (exempelvis om du säljer en säng så kan produktgrupp vara ”sovrumsmöbler”), samt engelska ord.
- Använd verktyg som Ahrefs för att få fram data kring hur många sökningar som görs på dessa ord varje månad, allt för att prioritera orden i produkttiteln.
Därefter skapar du en produkttitel
Originaltitel: JYSK Kontinentalsäng 120×120 PLUS C60 PU svart-08
- Denna titel har “JYSK” som prioriterat sökord och enbart “Kontinentalsäng” som generiskt sökord.
Optimerad titel: Kontinentalsäng | JYSK | 120×120 | PLUS C60 | Svart | Säng 120, köpa säng, fjädersäng, billiga sängar, dubbelsäng, sovrumsmöbler.
- Denna titel har Kontinentalsäng som prioriterat sökord då detta är ett sökord med många sökningar.
- Titeln måste se bra ut och innehålla information så därför lägger vi in varumärke, storlek, modell, och färg.
- Efter informationen fyller vi på med fler sökord som har tusentals sökningar varje månad. Upp till 150 tecken.
Bra att veta
- Den optimerade titeln gör att Google kommer visa produkten i Google Shopping för fler sökningar på de sökord vi lagt till.
- Du behöver inte vara orolig för att titeln ser konstig ut när du lägger in sökord i slutet eftersom det bara är en del av titeln som faktiskt visas i annonsen.
- Du laddar upp nya titlar i produktflödesverktyget så att inget ändras i butiken.
3. Optimera produkttyp (Product Type)
Produkttyp är ett attribut som oftast används för att kunna sortera produkter i Google Ads, men Google använder denna attribut för att förstå inom vilka segment som produkten är aktuell. Den kan därför öka dina visningar om den optimeras.
Produkttyp är uppbygd såhär:
möbler > sovrumsmöbler > sängar > kontinentalsäng
Den börjar med huvudgruppen först och går sedan ner i kategorier. Du kan max använda 4 stycken nivåer. Optimera så att den innehåller relevanta kategorier med mest sökningar.
4. Ställ in Google Product Category
Google har egna kategorier som hjälper dem förstå vilket segment en produkt bör hamna i. Det här behöver du själv ställa in genom att fylla i Google Product Category.
Här finns alla deras kategorier på svenska. Hitta den som passar din produkt och lägg in det i produktflödet.
I exemplet kontinentalsäng så finner vi kategorin “505764 – Möbler > Sängar och tillbehör > Sängar och sängramar”. Det fanns inget mer specifikt än så.
I produktflödet lägger du in ett av dessa alternativ:
- Koden – 505764
- Texten – Möbler > Sängar och tillbehör > Sängar och sängramar
5. A/B-testa ändringar i produktflödet
Om du vill kunna följa resultatet av din optimering är A/B-test en given lösning. Så här kan du gå till väga:
- Duplicera ditt produktflöde i produktflödesverktyget.
- Byt produkt-id på alla produkter i det duplicerade flödet. Du kan göra det genom att automatiskt lägga in ett suffix som tydligt säger att det är ett A/B-test.
- Ladda upp alla ändring av produktflödet i det duplicerade flödet.
- Ta bort produkter som inte är optimerade i duplicerade flödet.
- Ladda upp duplicerade flödet i Google Merchant Center.
Genom att göra detta har du skapat helt nya produkter enligt Google, då all historisk data kring en produkt sparas i produkt-id. (Tyvärr tar det sin tid för de nya produkterna att nå sin fulla potential då dessa saknar just historisk data.)
Du kan också använda denna strategi för att skapa kopior på produkter och lägga in mer sökord, om 150 tecken inte räcker. Då föreslår jag att du använder sökord med hög sökvolym tidigare i titeln.
Om du har få produkter kan du använda A/B-testerna för att testa dig fram till optimala titlar att använda.
Vi gör en audit på ditt Google Ads och du får insikter om hur du ska optimera
Ovan är bara delar av alla parametrar du kan skruva på för att öka synligheten på Google Shopping. Vad som fungerar och inte ändras kontinuerligt och därför är det bra att jobba med detta löpande. Vi hjälper ofta kunder med en översyn, en audit, på Google Ads-konton för att därefter kunna göra insiktsdriven optimering. Om du är nyfiken på hur det går till eller har andra frågor som rör Google Shopping så är det bara skriva en rad till oss.
……
Artikeln är skriven av Marcus Lagerström som jobbat med Google Ads senaste tio åren och är kontostrateg på Triggerfish Awave. Han är specialiserad inom e-handel och har jobbat med stora och små företag för att öka deras lönsamhet genom annonsering. Han har gedigen erfarenhet av att bistå vid internationella lanseringar över hela världen.