Meta-pixeln, den perfekta stalkern – OM du har koll på datan

Nyligen har flera välkända företag gått i Meta pixel-fällan och medvetet eller omedvetet delat känsliga personuppgifter med tredjepart utan användarens godkännande. Det har stått dem dyrt. Pixeln må ge dig en hävstång i marknadsföringen, men med stor kraft följer också ett ansvar att hantera datainsamlingen rätt. Har du tillräckligt bra koll på din?

Så funkar Meta-pixeln

Pixeln, som tidigare var känd som Facebook Pixel, är ett av verktygen som företag (inklusive ditt eget) ofta använder för att samla in data om sina användare. Pixeln implementeras på en webbplats och spårar därefter hur besökaren rör sig. När denne exempelvis klickar på en produkt så tar det inte lång tid förrän produkten dyker upp som annons på besökarens Instagram. Det kan du alltså tacka pixeln för. Den föder din verksamhet med detaljerade insikter som direkt kan omsättas i marknadsföring. Det är ett effektivt sätt att nå ut, men det ställer krav på dig som samlar in.

Kontroller och kunskapshöjning receptet till framgång

Här är 5 konkreta åtgärder som du kan göra idag för att undvika att gå i pixel-fällan.

  1. Boka upp månadsmöten med IT och marknad
    Systematiska kontroller hjälper dig att snabbt hitta luckor i uppgiftshanteringen. Gör därför rutin av att samla rätt kompetens och gå igenom alla datatyper som samlas in via Meta Pixel. Använd exempelvis verktyg som Facebooks ”Event Test Tool” för att visualisera vilken data som skickas.
  2. Bestäm vem som är ytterst ansvarig
    Det kan antingen vara en enskild person, ett dataskyddsombud, eller ett team som regelbundet granskar pixel-konfigurationerna och löpande uppdateringar. Definiera det gärna i en intern policy som även inkluderar regler för hur ändringar i Pixel-inställningarna ska dokumenteras och godkännas innan de implementeras.
  3. Aktivera Facebooks ”Limited Data Use”-läge
    Detta hjälper till att säkerställa att datahanteringen överensstämmer med gällande regelverk. Ställ in Meta Pixel så att den endast aktiveras när användaren har gett sitt uttryckliga samtycke, det kan hanteras via en cookiebanner som möter GDPR-krav på tydligt och informerat samtycke.
  4. Boka upp interaktiva utbildningstillfällen i dataskydd och integritet
    Alla som arbetar med persondata och digitala verktyg behöver kunna the basics. Se till att täcka upp grunderna inom GDPR, specifika riktlinjer för användning av Meta Pixel, samt hur man identifierar och rapporterar potentiella dataintrång. Skapa scenarion, låt kollegorna testa – allt för att förstärka lärandet.
  5. Kryptera, testa och leta sårbarheter regelbundet
    Säkerställ att all kommunikation som innehåller data från Meta-pixeln är krypterad, både i transit och i vila. Använd HTTPS för att skydda data som skickas mellan användarnas webbläsare och din server. Implementera även regelbunden penetrationstestning och sårbarhetsbedömningar för att identifiera och åtgärda säkerhetsbrister som kan påverka Meta-pixel-data.

Som du märker krävs det mer än bara teknisk kunskap för att navigera i Meta-pixelns värld. Det behövs ett strategiskt tillvägagångssätt och etiskt förhållningssätt. Hör av dig om du känner dig osäker på om du har tillräckligt bra koll, vi hjälper dig gärna.