Storyblok – systemet som kan accelerera din digitala närvaro

Två medarbetare står bredvid varandra mot en ljus bakgrund. Personen till vänster har en rutig skjorta och personen till höger har långt hår och ljus tröja

Storyblok är verkligen headless CMS:et på allas läppar. Rätt implementerat får du maxade förutsättningar att skräddarsy sömlösa upplevelser som ökar värdet både för dina besökare och siffrorna på sista raden.

Det här är Storyblok

Storyblok är ett headless CMS. Det innebär att innehåll och presentationen av innehållet är separerade och kan levereras till olika kanaler, anpassat efter respektive kanals behov och möjligheter. Innehållet lagras i ett centralt datalager och levereras via API, vilket möjliggör en mer flexibel arkitektur än traditionella CMS där backend och frontend är ihopkopplade. Headless är med andra ord perfekt för sig som har en bred kanalpalett och där kundresan flödar mellan exempelvis mobil, desktop, appar och sociala medier.

Ett system som kan förenkla samarbetet mellan marknad och IT

Många anser också att Storyblok har lyckats kombinera två målgrupper vars behov inte alltid enkelt möts i ett och samma system. Redaktörerna vill helst ha en effektiv och användarvänlig yta att jobba i och snabb time-to-market utan flaskhalsar medan den som ansvarar för den tekniska utvecklingen vill kunna säkerställa systemstabilitet, säkerhet och skalbarhet. Baserat på de många lyriska recensionerna och vår egna erfarenhet verkar Storyblok tillgodose båda dessa världar. Plattformen är exempelvis byggd så att du enkelt kan återanvända komponenter, versionshantera innehåll OCH dessutom se ditt innehåll i ett visuellt redigeringsläge som både utvecklare och redaktör älskar. Det ger exempelvis de sistnämnda flera fördelar som skapar tempo i organisationen som helhet:

  • Högre självständighet – redaktören kan skapa, redigera och publicera innehåll utan att behöva utvecklarresurser.
  • Bättre förutsättningar för omni channel-strategi – samma innehåll kan användas på olika plattformar, vilket säkerställer konsekvent kommunikation och varumärkesupplevelse.
  • Snabbspår till A/B-testning och personalisering: det blir enklare att testa olika innehållsvarianter och skräddarsy upplevelser baserat på användardata.

Storyblok kan hjälpa dig nå dina mål snabbare

Rätt implementerat levererar alltså Storyblok värde i ett rasande tempo. Storyblok säger själva att de ofta ser att:

  • Tiden från start till första lansering halveras
  • Trafikvolymerna ökar
  • Nya marknader, språk och kampanjer går att rulla ut utan teknisk flaskhals.

Utmaningar att hålla ett öga på

Dels har du ett begränsat utbud av plugins att välja på, och ofta behövs en utvecklare för att göra anpassningar som man som redaktör kan vara van vid att göra själv. Dels tar Storyblok betalt per användare. Är ni många som ska jobba i systemet kan kostnaden alltså lätt skena iväg.

Många världskända varumärken byter till Storyblok

Enligt Storybloks rapport The State of CMS 2025 säger 98 % av de tillfrågade att deras byte till ett headless CMS lett till flera förbättringar, exempelvis högre ROI och ökad produktivitet. Du får sömlösa upplevelser där alla kanaler du behöver är ihopkopplade vilket sparar tid och ger dig hög utväxling av det innehåll som skapas.

Storyblok själva lyfter mänger av case och exempel på bolag som på olika sätt har revolutionerat sin business med hjälp av deras CMS:

  • Chopard lanserade en ny kampanjplattform med Storyblok på bara två månader, mycket tack vare komponentbaserad uppbyggnad och flexibel struktur.
    Läs mer om Chopard
  • Xlash gick från åtta olika WordPress-butiker till en centraliserad lösning, vilket nästan fördubblade deras organiska trafik.
    Läs mer om Xlash
  • Damen Shipyards konsoliderade över 70 sajter till en enhetlig plattform och sänkte sina kostnader med 75 %.
    Läs mer om Damen Shipyards

CMS-byte påverkar hela verksamheten, inte bara IT och redaktörer

Oavsett vilken headless-arkitektur du väljer, vi har till exempel också stor erfarenhet av WordPress Headless, så är övergången något som kräver noggrann planering. Här hjälper vi dig självklart att navigera i både den tekniska och operationella förändringen som behövs. För ja, att byta CMS är inte bara ett tekniskt projekt – det är också ett affärsstrategiskt beslut och till viss del en kulturell förflyttning, framför allt för redaktörerna. Dessa behöver nämligen börja tänka och skapa innehåll mer modulärt och kanaloberoende, snarare än i termer av ”sidor”.

Det är alltså många aspekter att ta med i beräkningen. För att det ska gå så smidigt som möjligt lägger vi såklart stor vikt vid att förstå dina långsiktiga mål, interna processer och tekniska landskap.

Vill du veta mer? Boka en kostnadsfri CMS-rådgivning

På denna session går vi exempelvis igenom

  • Hur ni kan använda Storyblok (eller andra headless-lösningar) för att stödja era strategiska initiativ
  • Vad ni bör tänka på inför en potentiell migrering
  • Hur ni på sikt kan minska kostnader och öka effektiviteten.

Boka nu