Google Ads – SEA / SEM

För oss är det en självklarhet att utöver bygga er webbplats också hjälpa er med er verksamhets digitala annonsering. Vare sig det gäller SEA dvs. Google Ads, datadriven marknadsföring, så kallat programmatic eller Inbound marketing så är vi med er hela vägen.

Som Google Partner är vi certiferade att arbeta i de verktyg Google Ads tillhandahåller.

Google Ads, SEA / SEM

Vad är egentligen Google Ads – SEA?

SEA (Search Engine Advertising) betyder kort och enkelt att du betalar för att synas på Google. Den mest vanliga formen är annonsering på Google Sök.

Att annonsera på Google Ads är något som många verksamheter själva försöker hantera, men för att lyckas bra med sin annonsering på Google Ads krävs en kontinuerlig uppföljning och optimering av Ads-kampanjer och annonsering. Det innebär att ens kampanjer behöver sättas ihop utifrån önskade målgrupper men även mot relevanta sökord och sökbegrepp som passar ens produkter och/eller tjänster.

Skillna­den mellan SEM och SEA

SEM (Search Engine Marketing) handlar om att marknadsföra sig på sökmotorer, som tex. Google.

Vare sig marknadsföringen är annonser som man betalar för, s.k. SEA, eller arbete som utförs för att ens webbplats ska ranka bra i den organiska träfflistan, brukar vi kalla för SEO (Sökmotoroptimering). SEM är helt enkelt samlingsnamnet för SEA (Google Ads) och SEO.

Att lyckas med Google annonsering

Att annonsera både brett och smalt brukar vara en smart strategi.

Någonting som många missar är uppföljningen på vilka annonser som faktiskt genererar konvertering. Ett klick på en annons ger långt ifrån en lyckad konvertering, därför är uppföljning och optimering ett måste för att faktiskt få en annons att bidra till en ökad konvertering. Negativa sökord och annonstillägg är bra verktyg som får en annons att inte bara öka CTR (Click Through Rate) utan även konvertering.

Google Quality Score

Google Ads har en tiogradig poängskala som mäter hur bra ens annonser fungerar och hur väl de uppfattas av besökare.

Målet är alltid att komma upp över 7 på QS skalan, det ger i slutändan en bättre exponering samt gör det enklare att vinna en budgivning på ett lägre bud än konkurrenternas.