Inbound marketing

Inbound marketing leder till långsiktigt lönsam marknadsföring, bättre kundrelationer och högre försäljning.

Kontakta mig

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing, dvs. inkommande marknadsföring, handlar om att förtjäna kundens förtroende genom att påvisa att du är den leverantör kunden ska välja.

Historiskt har försäljning bedrivits på ett och samma sätt. Säljare kontaktar potentiell kund, som i sin tur behöver bli övertalad eller informerad för att i slutändan vilja göra ett köp eller en affär. Allt eftersom den digitala världen växer och ständigt finns närvarande blir säljarrollen alltmer diffus och oviktig. Idag kan vi ta reda på det mesta själva och informationen finns rakt framför våra ögon. Webbplatser säljer sig själva.

Detta har gjort att man ser fördelar med att ta tillvara på den trafik och besöksfrekvens en webbplats har. Det handlar om att möta kunden på dennes villkor och se hur man som leverantör kan följa med kunden och underlätta dennes beslutsprocess. Innehållet på en webbplats ska vara attraktivt och fånga besökaren på ett tidigt stadium. På så sätt låter man kunderna hitta företagen istället för tvärtom. Ett bra exempel på detta som blir allt vanligare är det som ofta kallas content marketing – att man skapar innehåll som ens kunder är intresserade av.

Inbound marketing handlar om att locka besökare till er site genom välproducerat informativt innehåll om relevanta ämnen.

Attra­hera

Attrahera potentiella kunder genom att ge dem ett bra och relevant innehåll som gör att besökare söker sig till dig.

SEO, content marketing och blogg är bra exempel på innehåll som attraherar.

Konver­tera

Konvertera besökare till att göra något som ger oss en möjlighet att ta den potentiella kunden ett steg närmare ett avslut.

Fylla i ett formulär, call to action eller få de att lämna ifrån sig sin e-postadress är sätt att konvertera på.

Stäng affären

När vi har fått koll på den potentiella kunden så skall ett köp ske och affären skall stängas.

Genom e-post kampanjer, automatiserade flöden och genom programmatic kan vi följa den potentiella kunden och skicka relevant information som stimulerar till köp.

Under­håll

Att fortsätta bearbeta kunden efter en stängd affär ger möjligheter till merförsäljning.

Kunden blir även mer engagerad, sprider sin upplevelse till andra och får ett högre förtroende. Bra verktyg för underhåll är undersökningar, e-post och sociala medier.

Vi är fullservicebyrån med hjärtat i Stockholm, Köpenhamn och Riga

Har du frågor gällande våra tjänster? Slå oss en signal på 08-55 80 38 50 eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Ja tack! Jag vill gärna bli kontaktad!

*” anger obligatoriska fält

Hidden

Genom att klicka på skicka godkänner du vår personuppgiftspolicy