Programmatic
Helhetsbilden för datadriven marknadsföring, också kallat för programmatic advertising innebär en datoriserad annonsleverans. Det innebär att displayannonser riktas mot rätt målgrupp efter förutbestämda regler.
Programmatic och annonsering
Det kan verka överväldigande att hålla i alla trådar själv för sin verksamhet, därför hjälper vi våra kunder med alla steg inom programmatic advertising som krävs för att lyckas.
Det gäller delar som exempelvis allt från planering, produktion till uppföljning av annonsering. För att lyckas med detta arbetar vi med de största leverantörerna på den svenska och europeiska marknaden, vilket innebär att vi har så gott som 100% täckning av de potentiella målgrupperna.
Målgruppsanalys
Medieproduktion
Optimering
Kampanjanalys
Datadriven marknadsföring
När man arbetar och annonserar med datadriven marknadsföring är det viktigt att ha en förståelse för mediet som används och hur besökaren rör och uppför sig på en webbplats. Det som krävs för en lyckad kampanj finns inhouse hos Awave och vi arbetar aldrig med underleverantörer om så inte efterfrågas av kunden. Detta gör även att vi kan producera hela kampanjsiter som sömlöst vävs in i er marknadsföring.
Målgruppsanalys
Vilka besökare rör sig på er sida?
När vi gör en målgruppsanalys gör vi det med hjälp av att tagga besökare för att kunna analysera vad verksamheten har för typ av besökare på hemsidan samt se över vad dessa besökare har för beteenden.
Medieproduktion
Det är viktigt att välja rätt medie baserat på målgruppsanalysen.
När man skapar annonser är det viktigt att anpassa både text och bilder till sina olika tilltänkta målgrupper. Både text och bild väljs utifrån den fakta och insikt som framkommit i målgruppsanalysen. Annonser kan även behöva anpassas efter valt medium.
Optimering
Beteenden och behov ändras med tiden.
Medan annonserna är ute sker en löpande analys och optimering av både målgrupp och olika köpparametrar. Det är viktigt att alltid följa sina annonser löpande då ens målgruppers beteenden och behov kan ändras under tiden.
Kampanjanalys
Utvärdering och omvärdering efter avslutade kampanjer.
Efter en avslutad kampanj skapas alltid en rapport som sammanställer hur kampanjerna har gått. Utifrån det sker en utvärdering och eventuellt en omvärdering inför kommande annonsering.