Hur får man sin hemsida att synas på Google

SEO och Search Ads

En av dom vanligaste frågorna som ställs till oss digitala marknadsförare är: ”Hur får man sin hemsida att synas på Google?”. Det går att synas på flera sätt hos Google. Du kan bland annat synas i sökresultatet, bildresultatet samt mycket mer. I den här artikel har vi dock valt att fokusera på just sökresultatet. För att göra det extra har vi delat upp sökresultatet i två olika områden, Google Search Ads och det organiska söket.

Google Search Ads

Google Search Ads är precis vad termen låter som. Betald annonsering för att synas på Google. Du betalar helt enkelt för ett sökord och fyller i de nödvändiga textfälten som senare gör att texterna syns i sökresultatet. Dina textannonser kommer antingen synas längst upp i söket eller längst ner. Desto mer du betalar, desto större potential har du att synas högt upp och få den första placeringen. Kostnaderna varierar beroende på vilket sökord man riktar sig mot. Är det en hårt konkurrerande bransch så kan kostnaden flyga upp till närmre 500:- per click, medans dom lägre kostnaderna för mindre konkurrensutsatta sökord landar omkring 5:- per klick. Det viktiga med en annons i Googles sökresultat är att få så låg kostnad som möjligt per click. För att sänka kostnaden finns det en hel del optimeringar du kan göra. Det är därför det alltid är bra att låta en webbyrå som Awave göra jobbet, eller läsa en guide kring quality score för att förstå konceptet kring textannonsering på Google.

Det andra som syns, förutom Google Ads kallas för det organiska söket. Om du hittat till denna artikel kanske du redan hört om uttrycket sökmotoroptimering. Det är i det organiska söket som det har en betydelse. Google använder sig utav algoritmer som bedömer vad som ska synas i varje enskild sökning. Googles bottar spindlar webben konstant vilket innebär att Google besöker varje enskild hemsida, kollar genom hemsidans kod och senare bedömer hemsidans värde. Detta kan du själv styra genom sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är mer komplext än så men det viktiga är att man förstår några fundamentala grunder för att ha möjligheten att höja sin ranking.

Fler landningssidor för att ranka på fler sökord

Låt oss göra det enkelt och ta awave.se som exempel. Vi har många olika tjänster som är viktiga för oss samt flera generella sökord kring branschen vi vill synas på. På vår startsida väljer vi att fokusera på generella sökord. Webbyrå, webbyrå i Stockholm är några exempel som blir naturligt att prata om här. Det första som syns på vår startsida är ”Webbyrå i Stockholm”. Det är vanligt att se en mer säljande rubrik, kanske ”Vi får dig att synas på nätet”. Problemet med det är att ingen söker på ”vi får dig att synas på nätet” och även om söket fanns hade det inte varit relevant trafik för awave.se. Det är viktigt att strategiskt placera ut vilka sökord som passar bäst på varje enskild del av ens hemsida. Vill du göra en sökmotoroptimerad hemsida så skapar man landningssidor utifrån de sökord och sökvolymerna som finns.

Längre ner i vår struktur hittar man våra tjänster där vi tydligt vill dela upp varje enskild tjänst på varje enskild sida. Webbutveckling & digital marknadsföring. Här är det väldigt breda sökord som gäller kring just de nämnda sidorna.

Ytterligare ett steg i strukturen så landar du på de mer specifika tjänsterna. Google Ads annonsering och SEO sökmotoroptimering som är relevanta till det här inlägget. På landningssidan om sökmotoroptimering hittar du info om vad de olika tjänsterna innebär samt några av de olika delarna inom sökmotoroptimering, som exempelvis sökordsanalys och on page SEO.

Genom att använda den här sidstrukturen så får vi möjlighet att använda rätt typ av innehåll på rätt plats. Detta gör att när Googles bottar besöker vår hemsida så finns det en tydlighet som gör att de olika sökorden kommer bedriva trafiken till rätt landningssida. Varje landningssida beter sig som en enskild hemsida med starkt fokus på ett visst område. Trafiken för webbyrå driver vi till startsidan och sökmotoroptimering och frågeställningar kring detta till landningssidan om det.

Behöver du hjälp med Google Ads eller sökmotoroptimering så är det bara att kontakta oss!