Vikten av ett löpande SEO-arbete

En graf som visar kunds SEO resultat

”Hur lång tid tar SEO” är en fråga vi som digitala marknadsförare ofta får av våra kunder. Vi brukar säga att det kan ta mellan två och sex månader innan ens implementeringar börjar få den uppmärksamhet av sökmotorer som de förtjänar. Men det viktiga är inte hur lång tid det tar att börja synas utan hur man behåller en position över tid.  

SEO, eller Search Engine Optimization, är en löpande process som kräver konstant arbete. Dagens sökmotorer läser av aktiviteten på ens webbsida snabbt och med all konkurrens där ute så byts ens hårt inarbetande placeringar gärna ut.  

Med en av våra kunder så har vi under senaste året gjort löpande SEO. Som det går att se i grafen så började det ta fart redan efter ett par månader, precis som förväntat. Med ett löpande SEO-arbete ökade den organiska trafiken med 90% under dom första fyra månaderna av 2021. Med dessa siffror kände kunden att man ville pausa arbetet tills efter sommaren. Under dessa månader har dock kundens konkurrenter snappat upp motståndet i sökresultatet och börjat ta tillbaka andelar som vår kund tidigare haft. Vi började igen med löpande SEO tidigare än först planerat och under dippen i juli månad skedde löpande SEO på webbsidan igen. Redan efter en månad kunde man ta tillbaka flera av de placeringar som tappats.  

Sökmotorer är smarta och tolkar inaktivitet snabbt. I konkurrenskraftiga branscher är det extra viktigt att ha ett löpande SEO-arbete för att inte låta ens konkurrenter ta de placeringar som man jobbar hårt för. 

Och precis som vanligt, om ni har några frågor eller funderingar, tveka inte med att kontakta oss på Awave!