Vad är egentligen ”301 redirects” som webbyrån pratar om? – Del 1

404 stop skylt

Att Google kollar av ens webbplats och därmed indexerar ens länkar vet nästan alla om. Men någonting vi har upptäckt är att det inte alltid är tydligt vad en länk är, ännu krångligare blir det när webbyrån pratar om Url:er. Som exempel så har Google indexerat vår sida ”ordbok” till www.awave.se/ordbok

Okej, då tar vi det på ett enkelt ovetenskapligt sätt:

Länk – Är en hänvisning till en sida, en sida kan vara en enskild sida, ett blogginlägg eller en hel webbplats.

Länken består av en URL. ex. www.awave.se/ordbok – Denna URL/länk använder man till exempel om man länkar till någon annans webbplats.  Om vi själva länkar på vår egna sida så blir länken /ordbok med URL: www.awave.se/ordbok

Att man inte skall ha trasiga länkar på sin webbplats brukar de flesta ha koll på. Att klicka på en länk och komma till ”Sidan kan inte hittas” vill ingen veta av. Det är inte ovanligt att man ändrar på sin webbplats av olika skäl. Om vi nu till exempel skulle ändra namnen på vår ”ordbok” till ”Nya ordboken” så är ofta standard att URL:er (länken) ändras automatiskt. Det är ett normalt beteende i många CMS.  Den nya URL:en blir alltså www.awave.se/nya-ordboken

Men stopp här, nu får vi två potentiella problem:

  • I träfflistan på Google visas den gamla Url:en till vår ordbok: www.awave.se/ordbok men sidan finns ju inte, -Kommer ni ihåg, vi har bytt URL till www.awave.se/nya-ordboken
  • Nästa gång Google  kollar av vår sida så kommer Goolge  upptäcka att länken till ordboken inte fungerar. -Inte bra för vårt SEO, Google gillar ju inte att visa träffar till sidor som inte finns.Det kanske inte är ett jätteproblem när vi pratar om enstaka länkar. Det är enkelt att själv justera i CMS:et, man blir inte hårt bestraffad av Google för några få fel. Som tur är så kan man själv se problem som detta i Google Webmaster tools. (Mer om det framöver).

Men tänk om vi byter webbplats till en ny? Många fina nya sidor på webbplatsen med sökmotorvänliga URL:er. Ofta får nämligen den nya webbplatsen annorlunda URL:er, man brukar helt enkelt göra om lite i strukturen, lägga till nytt, ta bort lite gammalt och tänka SEO.

Potentiella problemet som finns är det som vi har lyft upp tidigare, Google har en massa ”ej fungerade” länkar till den nya fina webbplatsen. Har man till exempel nyheter på sin webbplats så blir det ganska lätt ett par hundra URL:er Google har indexerat. URL:er som inte fungerar.

Och det är nu som vi börjar prata 301 redirects, ett smart sätt att berätta för Google om att vi har nya URL:er. 301 redirect betyder helt enkelt ”Permament omstyrning, gammal URL -> ny URL”.

I nästa del om 301 redirects skall vi gå in närmare på hur man faktiskt gör 301 redirects och flyttar sin länkkraft.