Awave på Nordic.design 2017

Nordic design logotyp

För första gången hölls Nordic.design i Stockholm vid Nobelberget i Sickla och Awaves designteam var på plats. Eventet hölls på engelska och samlade över 500 designers från olika länder.

Upplägget gick ut på att 14 talare körde korta föreläsningar om diverse ämnen inom eller runt design. Lokalerna var inspirerande i sig med jättelika uppblåsbara moln, igloo, foolierum och neonlampor. Dessutom bjöds det på god mat, dricka, glass och popcorn vilket var uppskattat. 🙂 Mellan föreläsningarna hann vi mingla med andra designers och träffa gamla kollegor. Det kändes faktiskt väldigt unikt att vara så många designers på ett och samma ställe.

Hur var själva föreläsningarna då? Jo, det mesta var spännande och fick oss även att tänka i lite nya banor. Ord som ”bra kommunikation” och ”feedback” hördes från flera av talarna. Här är exempel på några andra minnesvärda saker som sades: Unn Swanström, UX Designer på Doberman, som var eventets värdinna talade om hjärnan som ett stort slott, där vi måste lära oss att ”ta ett steg tillbaka från arbetet” för att kunna hitta de gömda ”hålorna” eller lösningen på ett problem.

Tim Van Damme, Head of Design på Abstract, belyste värdet av samarbete och att involvera olika persontyper i designprocessen. Resultatet blir också bättre om det finns en tydlig ”North star” att sträva emot, dvs ett gemensamt mål.

Tobias Ahlin, Lead Experience Designer på Minecraft, ställde frågan om design måste vara minimalistisk och funktionell för att vara bra. Eller kan man göra en ”Flat design” med mycket känslor?

Tove Blomgren, Creative Director på Doberman, och Kostya Gorskiy, Product Design Lead på Intercom, talade om AI respektive Bots och vad man ska tänka på när man designar för dessa. Tove menar att vi i framtiden får räkna med att Ai kommer att finnas med på de flesta sajter i någon form. Bägge talarna tyckte dock att man ska undvika att sätta mänskliga drag på tekniska hjälpmedel.

Krijn Rijshouwer, Product Designer på Framer, talade sig varm om deras verktyg som ska kombinera design, kod och interaktion bättre än exempelvis Sketch, Photoshop och InVision. Cat Noone, grundare av Iris, betonade vikten av tillgänglighet och att en design aldrig får utesluta en viss användare bara för att de inte tillhör normen.

Eventet avslutades med att Fredrik Öst, Creative Director och grundare av Snask, och hans kompanjoner körde hårdrock i en mix av prat om varumärkesdesign och anekdoter. Ett framträdande som man inte glömmer i första taget!

Vi ser fram emot eventet nästa år! / Awaves designteam