Begränsningar i spårbarhet – status från verkligheten

En person som håller en iPhone

Det har väl inte kunnat undgå någon som är insatt i digital marknadsföring att Apple med senaste ISO 14.5 uppdateringar har skärpt till kraven på spårbarhet där IOS användaren nu aktivt måste godkänna att spårning får ske. Det finns mycket att läsa om detta på nätet, om hur det fungerar, vilka åtgärder som krävs och hur annonsplattformarna med Facebook i spetsen har anpassat sina verktyg.

Men låt oss inte fastna vid det som många andra gör låt oss prata om hur det har sett ut den senaste tiden hos Awave och våra kunder.

Ja låt till och börja med säga att vi på Awave och med de kunder vi hjälper med annonsering inte har sett några stora skillnader i upplevd konvertering. Tar vi Facebook som exempel så har visserligen statistiken sjunkit enligt förväntan då FB pixlen inte rapporterar konverteringar som tidigare men ROI har legat stabilt, dvs. konverteringarna har legat på stabil nivå mot investerade annonspengar, vilket ju är det absolut viktigaste!

Så sitt lugnt i båten, jättarna jobbar med att hitta alternativa lösningar och än så länge så har det inte börjat storma.

Har du några frågor, tveka inte med att kontakta oss!