Det du ser VS. Det dina användare ser
Det finns många fördelar med att lära känna de personerna som i slutändan kommer att använda din tjänst, inte minst för att stärka för interaktionen däremellan. Interaktionen mellan användaren och din hemsida ska gärna vara rolig, enkel, och smart. Smart design kan innebära att lösa användarens problem innan användaren själv har reflekterat över dessa. Om du exempelvis bokar ett par biobiljetter så kan en smart lösning vara att i samband med bokningen ge förslag på resväg till bion eller rekommendera restauranger i närheten ifall du skulle vilja äta innan. Gör detta för att avbelasta användaren och tillfredsställa deras behov så ökar du chansen att användaren stannar längre på din webbplats.
För att lyckas med detta är det viktigt att lära känna sina användare. Analysverktyg så som Google Analytics eller Hotjar kan exempelvis hjälpa till att visa vart på hemsidan användarna tappar bort sig, visa vilka sidor som användare väljer att lämna din webbplats på eller visa på tydliga skillnader mellan olika användargrupper. Genom att se saker ur användarens perspektiv så minskar successivt gapet mellan designer och slutanvändare, vilket innebär mindre friktion och ett bättre flöde!
Genom att lära känna slutanvändarna blir det lättare att utforma uppgifter så enkla som möjligt, minimera onödig information och anpassa efter deras behov. Att bara visa produkter som användaren intresserar sig för, minimera antalet steg i ett formulär och återanvända så mycket information som möjligt är bara ett fåtal exempel. Krångla inte till det för dina användare, det du ser kanske inte alltid dina användare ser. Ta bilden som exempel, är det en kanin eller en anka?