Nordic.design 2019
Under förra veckan var Awaves designteam iväg på Nordic Design – en konferens om UX, UI, arbetsflöden och arbetsverktyg. Konferensen pågick under en hel dag och innehöll många spännande föreläsningar, bland annat om hur man kan designa bättre för tillgänglighet, använda sig av eye tracking, hur man namnger en ny produkt och mycket mer.
Mellan föreläsningarna fylldes det på med mjukglass, sockervadd, popcorn och kaffe i mängder. Vi passade även på att utforska de olika rummen som fanns tillgängliga, så som att gå vilse i ett rum fyllt av glitter, få en privat spelning av en violinist och plantera frön för att få nya idéer. Läs intervjun nedan om designernas favoriter från dagen*.
What was the most interesting lecture of the day and why?
- Jag uppskattade föreläsningen som hölls av Andreas Olsson, UX designer hos Tobii. Han berättade hur de arbetar med eyetracking och hur man kan använda det som ett verktyg för att utvärdera design. Han var även noga med att nämna att det är mycket som krävs för att en eyetracking testning ska gå rätt till och att det inte alltid är rätt metod. Trots det kliar det i fingrarna över att någongång få testa eyetracking på något av ens egna projekt!
- Jack Morgan, leading designer på Google som också varit med att skapa Duolingo, en språkinlärnings app som används av över 800 miljoner människor världen över. Han inspirerade med att berätta om en resa till Syrien för Dulingos räkning där han träffade massor av flyktingar som lärt sig bla. Engelska och turkiska genom appen för att kunna förbättra sina öden genom uppehållstillstånd och arbeten i andra länder. Han inspirerade genom att tala om ansvaret alla vi som arbetar inom IT har -att skapa lösningar som kan lösa tex. stora världsproblem. Han avslutade sin föreläsning med en tänkvärd mening ”Every data is a person – every person is a story”
- Vitaly Friedman höll en väldigt bra presentation om hur vi i en väldigt likformig och minimalistisk era kan vinna på att göra webben mer personlig igen. Han lade stor vikt vid hur vi faktiskt kan tjäna på att skapa lite väl vald friktion mellan användare och gränssnitt. Med humor och värme lyckades han sätta fingret på att mindre slätstrukna lösningar och mer personlighet kan bidra till ökad varumärkeskännedom, affärsnytta och en genuin känslomässig koppling mellan företag och kunder.
- The lecture given by Vitaly Friedman, Creative lead of Smashing magazine, was my favourite. With a load of fun and interesting examples of websites with personality was stunning. He talked about how establishing an emotional connection with the user is important rather just making a better design.
Something new you learned during the day or an interesting fact that surprised you.
- Sophie Tahran, UX writer pratade om processen att namnge exempelvis företag eller objekt. Hon berättade om hennes arbetsprocess för att hitta namn till nya funktioner vilket kan appliceras på fler områden inom digital design.
- Diamond Ho, product designer på Facebook kom med många bra tips om hur man effektivt kan arbeta sig igenom en sprint och hur man kan kategorisera steg på ett enkelt sätt i en workshop. HMWS (How-might-we-statements) användbart vid workshops som tex. att ta fram personas.
- Laura Kalbargs tal om tillgänglig kontra inkluderande design kändes som något alla designers skulle kunna dra fördel av att höra. Hur funktioner som captcha inte bara riskerar att exkludera människor med funktionsvariationer utan även är en risk vad gäller att skydda användarnas privata information var en ögonöppnare.
- Laura Kalbag, Designer & accessibility expert talked about the importance of Web accessibility. She showed examples of big brands and how accessibility is still not taken seriously while creating a website. It is important that the Web be accessible to everyone in order to provide equal access and equal opportunity to people with disabilities and its our responsibility as designers to do it.
* Blandad svensk-och engelsk text då Awaves designteam består av olika nationaliteter ????