Hur fungerar Performance Max-kampanjer i Google Ads?
Du har säkert hört talas om den senaste kampanjtypen Performance Max. Kampanjen är en smartkampanj som kombinerar shopping, sök, display, Gmail och YouTube i en och samma kampanj. Performance Max erbjuder hela Google Ads annonsutrymme inom en och samma kampanj vilket underlättar för personer som inte vill lägga ner så mycket tid på att annonsera.
Vilka fördelar har kampanjen?
Performance Max är en målbaserad kampanjtyp vilket betyder att algoritmerna arbetar för att uppnå de konverteringsmål som angivits genom att optimera buden i realtid över flera kanaler vilket ger en bättre chans att synas inför konverterande kunder. Performance Max är bättre än tidigare kampanjtyper på att hitta fler konverterande kunder. Genom att anpassa de mål som är viktiga för ditt företag kan kampanjtypen snabbt nå ut till kunder i alla Googles kanaler mycket enklare och därmed maximera antalet konverteringar. Det fungerar som så att algoritmerna som är datadrivna optimerar över fler kanaler samtidigt för att hitta den mest lönsamma kundkontaktpunkten.
En annan fördel är att kampanjtypen har en datadriven attribution vilket gör det enklare för maskininlärningsmodellerna att beräkna en mer korrekt prognos gällande vilka annonser som passar bäst för respektive målgrupp i realtid.
Vem ska använda en Performance Max-kampanj
Om man har specifika mål för annonseringen som att öka antalet leads men inte bryr sig om att synas på bara en kanal. Om man vill maximera resultatet och nå ut till så många potentiella kunder som möjligt utan att begränsas av vilken kanal annonserna visas i. Kampanjtypen passar också bra för den som önskar att ha en enkel kampanjuppsättning som täcker alla tänkbara Google kanaler med en enda kampanjtyp. Performance Max är också bra för dom som vill synas på fler kanaler än bara sök men inte riktigt vet vilken kanal som skulle vara mest lönsam.
Hur skapar man en bra Performance Max-kampanj
Att skapa en bra Performance Max kampanj utan shopping är att först identifiera vilka målgrupper du vill nå ut till och sedan skapa annonstillgånger som är inriktade till varje enskild målgrupp. Den här kampanjtypen erbjuder inte annonsgrupper och sökord som vi är vana vid utan annonstillgångar och målgruppsignaler. Genom att strukturera kampanjen på samma sätt som en vanlig sökkampanj genom att se annonstillgångar som annonsgrupper och sökord som målgruppsignaler kan man få bättre resultat. Det gör också kampanjuppsättningen mer konverteringsorienterad då man kan anpassa innehållet efter varje målgrupp i stället för att bara skjuta blint. Vi rekommenderar även att prova att ha en annonstillgång som är bredare om man vill öka varumärkeskännedomen annars är det bättre att tänka mer strategiskt gällande målgruppssignaler. En annan viktig faktor är att använda så många bilder, videos och rubriker som möjligt så Google har en större valmöjlighet.
Performance max i stället för smartshopping
Performance Max ersätter smartshopping vilket betyder att alla shoppingkampanjer som är smart måste uppdateras.
Saker som är mindre bra med en Performance Max kampanj
Precis som med det mesta i livet finns det fördelar och nackdelar. En stor nackdel med Performance Max är bristen på insyn i kampanjen, vilket förhoppningsvis kommer bli bättre i framtiden. Men just nu går det inte att få mycket information gällande kampanjens resultat eller placeringar. Det går att se ett betyg på varje annonstillgång samt exempel på hur annonserna kan se ut i de olika kanalerna. Det hade varit betydligt enklare att optimera om man kunde se hur varje enskild annonstillgång fungerar samt vart annonserna har visats. För att bättre kunna anpassa målgrupperna och annonserna efter deras behov och justera bud där det behövs.
Självklart skapar vi på Awave Performance Max och kan hjälpa dig. Kontakta oss för att få svar på dina frågor.